Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT ucierpiał, ale paraliżu nie było. Eksperci o strajkowym porozumieniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT ucierpiał, ale paraliżu nie było. Eksperci o strajkowym porozumieniu
fot. Piotr Bożyk
– Jak na taki strajk, w którym protestują największe w liniach lotniczych związki zawodowe, bardzo dużo lotów zostało zrealizowanych. Inaczej było w Lufthansie, w której z powodu protestów uziemiono połowę operacji – mówi Bartosz Baca, ekspert lotniczy. Ale to nie koniec – związkowcy i zarząd LOT-u wracają do rozmów jeszcze w tym tygodniu.

Za nami kilkanaście wyczerpujących dla Polskich Linii Lotniczych LOT dni strajku związków zawodowych. I choć straty wizerunkowe protestu są nie do przeliczenia, a finansowe sięgają milionów złotych, przyznać trzeba, że strajk nie sparaliżował funkcjonowania linii.

Powrót do negocjacji w środę

Na mocy porozumienia z 1 listopada zakończono trwającą od 18 października akcję protestacyjną, umorzono kary finansowe, przywrócono do pracy zwolnione dyscyplinarnie 67 osób. Związki zawodowe trzymają się jednak na baczności, bo choć protest zakończył się – strony wracają do rozmów 7 listopada.

Zakończono strajk, ale spór zbiorowy z pracodawcą trwa. Głównym postulatem protestu, podnoszonym od wielu tygodni przez związkowców, jest bowiem powrót do regulaminu wynagrodzeń z roku 2010. Rozmowy w tym zakresie mają być prowadzone od 7 listopada. Istotną kwestią w dalszych rozmowach może być sprawa legalności referendum strajkowego, którą sąd zajmie się 20 listopada.

Nieufność czuć w powietrzu

W poniedziałek rano na Twitterze Związku Zawodowego Personelu Pokładowego i Lotniczego pojawiła się informacja o tym, że jeden z wiceprzewodniczących organizacji i zarazem były strajkujący, nie został wpuszczony do strefy zastrzeżonej lotniska, a co za tym idzie – na pokład samolotu, by wykonywać swoją pracę. I choć wiadomość ta została szybko wyjaśniona – LOT tłumaczył to ludzkim błędem (wraz z początkiem strajku w LOT, PPL wprowadził listę, która miała na celu weryfikację pracowników lotniska – lista została zniesiona 1 listopada w momencie zakończenia strajku – przyp. red.), a pracownik został dopuszczony do swojej pracy niedługo później – trudno nie odczuć atmosfery nieufności.

– Porozumienie jest beznadziejne – stwierdziła Monika Żelazik, przywrócona do pracy przewodnicząca związku zawodowego. W rozmowie z Rynkiem Lotniczym Żelazik podkreśla, że w razie łamania przez LOT procedur i utrudniania byłym strajkującym powrót do pracy, związki zawodowe mogą wznowić protest jeszcze przed planowanym powrotem do negocjacji.

Kto wyszedł zwycięsko?

– Byłem pozytywnie zaskoczony tak szybkim porozumieniem związków zawodowych i PLL LOT. Wydawało mi się, że nawet strony sporu nie potrafią ocenić, kiedy to się skończy. Bardzo dobrze, że się porozumieli – komentuje w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Bartosz Baca, ekspert z firmy BBSG.

Ekspert podkreśla, że LOT „krwawił” – poniósł nie tylko straty wizerunkowe, ale także straty finansowe, szacowane w milionach złotych, a mimo to… wyszedł z tego obronną ręką. – Trzeba powiedzieć, że jak na taki strajk, gdzie protestują największe w liniach lotniczych związki zawodowe, bardzo dużo, bo aż 97% operacji przewoźnika było realizowanych – stwierdza Bartosz Baca. I przywołuje analogiczną sytuację w Lufthansie, kiedy w wyniku strajku pracowników, połowa operacji „Lufy” została skasowana.

Na stosunkowo niewielką liczbę odwołanych lotów zwraca również uwagę Adrian Furgalski. – Choć z punktu widzenia czystej statystyki niecałe 3 proc. rejsów zostało odwołanych, to jednak koszty tych odwołań oraz straty wizerunkowe są dla LOT bolesne – dodaje.

Prognozy (mniej) optymistyczne 

Zdaniem Bacy, LOT ma teraz przed sobą wyzwanie – stworzenie takiej atmosfery zaufania między zarządem a pracownikami, żeby faktycznie wszyscy grali do „jednej bramki”. Bez tego, strajk może i będzie wygaszony, ale ambitne plany rozwoju przewoźnika mogą się nie zrealizować.

Jednocześnie ekspert zachowawczo wypowiada się na temat przyszłości rozmów związkowców z zarządem LOT-u. – Postulaty związane z przywróceniem do pracy pracowników i tym, żeby nie wyciągać wobec nich konsekwencji finansowych są załatwione, ale wracamy do sedna sporu – warunków zatrudnienia. Wydaje mi się, że będzie to kwestia mozolnych negocjacji – podsumowuje.

Bardziej optymistyczny co do wyniku rozmów jest wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski. – Jeżeli strony podejdą do rozmów uczciwie i będą nastawione na spokojną i rzeczową rozmowę, bez dziwnych zagrywek i biegania co chwilę do mediów, to jest szansa na podjęcie w końcu merytorycznych ustaleń. Informacja o tym, że była próba zastraszania negocjatora związkowego, obojętnie teraz czy prawdziwa czy nie, pokazywała, że któraś ze stron niestety nie gra fair – komentuje dla Rynku Lotniczego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Turkish Airlines: Do Krakowa codziennie!

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Do Krakowa codziennie!

Mateusz Kieruzal 02 kwietnia 2024

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Prawo i polityka

Xiamen Airlines: Do Australii przez Chiny. Czy warto? (relacja)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT: Jak ma działać system premiowy, którego nie chcą związkowcy?

Prawo i polityka

LOT i związki zawodowe nie wypracowały porozumienia. Będzie strajk?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Turkish Airlines: Do Krakowa codziennie!

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Do Krakowa codziennie!

Mateusz Kieruzal 02 kwietnia 2024

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Prawo i polityka

Xiamen Airlines: Do Australii przez Chiny. Czy warto? (relacja)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT: Jak ma działać system premiowy, którego nie chcą związkowcy?

Prawo i polityka

LOT i związki zawodowe nie wypracowały porozumienia. Będzie strajk?

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5