Partner serwisu
Prawo i polityka

LOT vs Boeing. Co z odszkodowaniem za uziemione MAX-y?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
LOT vs Boeing. Co z odszkodowaniem za uziemione MAX-y?
fot. Piotr Bożyk
Boeing, aby uniknąć procesu karnego w związku z dwoma katastrofami B737 MAX, zgodził się zawrzeć umowę z Departamentem Sprawiedliwości USA, na mocy której producent samolotów zapłaciłby karę i zainwestował w działania z zakresu bezpieczeństwa. Polskie Linie Lotnicze LOT uważają to za błąd i wzywają sędziego federalnego do zablokowania ugody, gdyż utracona zostanie szansa na uzyskanie odszkodowania za uziemione samoloty.

Błędnie zaprogramowany system MCAS w boeingach 737 MAX sprawił, że dwa wąskokadłubowce nowej generacji wzięły udział w katastrofach, w wyniku których śmierć poniosło 346 osób. Tuż po drugiej katastrofie, która miała miejsce w Etiopii, samolot tego typu został uziemiony na całym świecie na prawie dwa lata, stawiając linie lotnicze w trudnej sytuacji.

Nagły nakaz wyłączenia samolotu z czynnej służby sprawił, że operatorzy programu 737 MAX, w tym Polskie Linie Lotnicze LOT, z dnia na dzień, musiały całkowicie przeprojektować harmonogram lotów, odwołując wiele zaplanowanych operacji. Uziemienie MAX-ów wiązało się z utratą zaplanowanych przychodów i potencjalnych zysków. Jak później wykazało śledztwo, Boeing zataił przed regulatorami wadliwości systemu MCAS, aby samolot został szybko certyfikowany, gdyż Airbus zdołał certyfikować A321neo – główną konkurencję dla MAX-a.

Katastrofy z udziałem 737 MAX unaoczniły skalę problemów i zaniedbań amerykańskiego producenta samolotów, dla którego jakość przestała się liczyć, a prawda jest taka, że w branży lotniczej bezpieczeństwo jest najważniejsze, a zyski są wyłącznie dodatkiem do działalności. Krewni ofiar zdecydowali pozwać karnie Boeinga, a za ofiarę przestępstwa chciały być również uznane Polskie Linie Lotnicze LOT. Przewoźnik uznał, że przysługują mu te same prawa, co rodzinom ofiar katastrof dwóch MAX-ów, gdyż linie z powodu uziemienia tego typu samolotu utraciły wielomilionowe dochody. 

Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych orzekł w grudniu 2022 roku, że LOT przekroczył granice w staraniach o przyznanie statusu ofiary przestępstwa, którego dopuścił się Boeing. Kilka tygodni temu opinię publiczną obiegła informacja, że Boeing zgodził się zawrzeć z Departamentem ugodę, na mocy której zapłaciłby karę w wysokości 243,6 mln dolarów amerykańskich, jak również przeznaczyć 445 mln dolarów na działania z zakresu bezpieczeństwa. Skutkiem ugody dla Boeinga byłoby uniknięcie procesu karnego.

Jak informuje amerykański portal prawniczy „Law360”, Polskie Linie Lotnicze LOT wezwały sędziego federalnego w Teksasie do zablokowania ugody Boeinga z Departamentem Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, twierdząc, że umowa pozbawi klientów producenta samolotów, w tym narodowego przewoźnika lotniczego Polski, prawa do otrzymania rekompensat za wielomilionowe straty, które wynikły wskutek ogólnoświatowego uziemiania boeingów 737 MAX. Zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do LOT, lecz Polskie Linie Lotnicze LOT „nie komentują toczących się postępowań sądowych”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Muzeum Lotnictwa Polskiego z nowym ogrodzeniem terenu

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Muzeum Lotnictwa Polskiego z nowym ogrodzeniem terenu

Wiśniowski 20 sierpnia 2024

Jak samochody elektryczne zmieniają motoryzację?

Biznes i przemysł

Jak samochody elektryczne zmieniają motoryzację?

art. sponsorowany 19 sierpnia 2024

AMC Aviation: Delegalizacja general aviation to absurd

Prawo i polityka

Zobacz również:

LOT: Dostawa nowego B737 MAX tuż-tuż

Biznes i przemysł

LOT: Dostawa nowego B737 MAX tuż-tuż

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2024

LOT: W lipcu ponad milion pasażerów. Prawie 5,9 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT: BOC Aviation leasingodawcą trzech B737 MAX 8

Pasażer i linie lotnicze

LOT: BOC Aviation leasingodawcą trzech B737 MAX 8

Mateusz Kieruzal 08 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Kraków: Muzeum Lotnictwa Polskiego z nowym ogrodzeniem terenu

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Muzeum Lotnictwa Polskiego z nowym ogrodzeniem terenu

Wiśniowski 20 sierpnia 2024

Jak samochody elektryczne zmieniają motoryzację?

Biznes i przemysł

Jak samochody elektryczne zmieniają motoryzację?

art. sponsorowany 19 sierpnia 2024

AMC Aviation: Delegalizacja general aviation to absurd

Prawo i polityka

Zobacz również:

LOT: Dostawa nowego B737 MAX tuż-tuż

Biznes i przemysł

LOT: Dostawa nowego B737 MAX tuż-tuż

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2024

LOT: W lipcu ponad milion pasażerów. Prawie 5,9 mln od początku roku

Pasażer i linie lotnicze

LOT: BOC Aviation leasingodawcą trzech B737 MAX 8

Pasażer i linie lotnicze

LOT: BOC Aviation leasingodawcą trzech B737 MAX 8

Mateusz Kieruzal 08 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5