Upadek Adria Airways sprawił, że wskaźnik łączności lotniczej Słowenii jest najgorszy w całej Unii Europejskiej. Choć zagraniczne linie lotnicze choć zwiększyły swoją obecność w Lublanie, to wyniki pasażerskie portu wciąż są niezadawalające. W pierwszym kwartale największą popularnością cieszyła się oferta Turkish Airlines. Z kolei Polskie Linie Lotnicze LOT zmniejszyły oferowanie, skutkujące spadkiem liczby przewożonych rejsami do i z Warszawy pasażerów.
Port lotniczy w Lublanie w zeszłym roku obchodził 60-lecie swojej działalności. Przez ten okres słoweńskie lotnisko obsłużyło ponad 47 mln pasażerów, realizując ponad 1,1 mln operacji lotniczych. W tym samym czasie port odprawił około 662 tys. ton frachtu.
Niski poziom łączności lotniczej
Najlepszym okresem dla lublańskiego portu był czas, w którym prężną działalność prowadziły Adria Airways. Szybki rozwój sieci połączeń bezpośrednich, liczby samolotów i zła polityka cenowa doprowadziły do tego, że narodowe linie lotnicze zbankrutowały, co doprowadziło do drastycznego zmniejszenia się siatka połączeń portu i utraty – kluczowej w XXI wieku – łączności lotniczej.
Słoweński rząd zapowiada wskrzeszenie narodowego przewoźnika lotniczego, lecz słowa nie znalazły odzwierciedlania w czynach. Wskaźnik łączności lotniczej Słowenii pozostaje najgorszy w całej Unii Europejskiej, choć wyniki pasażerskie za ubiegły rok są lepsze w porównaniu do roku 2022. W ciągu 365 dni port w Lublanie obsłużył 1,27 mln pasażerów, o 30 proc. więcej niż rok wcześniej;
dobre wyniki w rejsach do i z portu im. Jože Pučnika odnotowały Polskie Linie Lotnicze LOT.
Spadek oferowania LOT-u
W pierwszym kwartale br. oferta Turkish Airlines cieszyła się największym zainteresowaniem wśród podróżnych korzystających z lublańskiego portu lotniczego. Rejsami do i z Stambułu przewiezione zostało 44 512 pasażerów, o 23,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Na podiom rankingu linii, które przewiozły najwięcej pasażerów znalazły się również Lufthansa i SWISS International Air Lines. Niemieckie linie odnotowały 20,2-proc. wzrost ruchu i obsłużyły 36 980 podróżnych. Z kolei szwajcarski operator przewiózł 24 065 pasażerów, notując imponujący wzrost rzędu 49,3 proc. Kolejne miejsca zajęły linie, takie jak flydubai (19 830 pasażerów), Air Serbia (19 706), Wizz Air (16 989), Air France (15 688), easyJet (15 198), Transavia (13 594), British Airways (11 503) i Brussels Airlines (11 180).
Dwunaste miejsce zajęły Polskie Linie Lotnicze LOT. Przewoźnik znad Wisły w pierwszym kwartale zmniejszył przepustowość rejsów Warszawa – Lublana – Warszawa o 6,3 proc., przewożąc 8 313 pasażerów. Spadek ruchu LOT-u wyniósł 12,9 proc. Od drugiego kwartału polski przewoźnik staje w obliczu zwiększonej konkurencji w zakresie walki o pasażerów transferowych do krajów bałtyckich, Skandynawii i Europy Wschodniej, gdyż regularnie operacje lotnicze z i do Rygi zainaugurowały linie airBaltic. Mniej podróżnych od LOT-u obsłużyły w jedynie Air Montenegro, GP Aviation (przewoźnik czarterowy) oraz Luxair. Z oferty luksemburskich linii lotniczych, które są nowym przewoźnikiem na lotnisku w Lublanie, skorzystało 2 300 osób.