Polskie Linie Lotnicze LOT chciały uzyskać 42 dodatkowe sloty w porcie lotniczym Londyn-Heathrow, lecz koordynator slotowy nie wyraził na to zgody. Zaledwie 264 nowe prawa do startu i lądowanie na największym lotnisku Wielkiej Brytanii otrzymały Hainan Airlines, Icelandair oraz Tianjin Airlines.
Za koordynację slotów w londyński porcie lotniczym Heathrow, podobnie jak na warszawskim Lotnisku Chopina i w poznańskim porcie Ławica, odpowiada wyspecjalizowana w takim działaniu brytyjska firma Airport Coordination Limited.
W sezonie zimowym 2024 wszystkie linie lotnicze latające do i z Londynu-Heathrow zgłosiły zapotrzebowanie na 221 986 slotów. Koordynator zdecydował się przyznać 202 798 slotów, co odpowiada 91,4 proc. łącznego zapotrzebowania, lecz ostatecznie wykorzystane będzie 89,8 proc. slotów, a więc 182 140. Koordynator slotów wskazuje, że powodem nieprzyznanych slotów jest w głównej mierze jest przepustowość dróg startowych i terminali, a także cisza nocna i inne okoliczności, które wpływają znacząco na codzienną funkcjonalność londyńskiego lotniska.
51 linii lotniczych z całego świata wnioskowało o przyznanie 19 452 nowych slotów. Największą liczbę przyznanych praw na start i lądowania wskazywały: Air India (1 798), Aurigny Air Services (1 232) oraz Virgin Atlantic. Brytyjski przewoźnik chciał uzyskać dodatkowe 1 628 slotów. Zapotrzebowanie innych operatorów nie przekroczyło tysiąca slotów, podczas gdy największe linie lotnicze na Heathrow – British Airways, które posiadają historycznie aż 104 962 sloty – wnioskowały o przyznanie 22 nowych praw na realizację startów i lądowań, co odpowiada 11 rotacjom.
Polskie Linie Lotnicze LOT zgłaszały chęć otrzymania 42 dodatkowych slotów, aby zrealizować 21 dodatkowych rotacji. Obecnie narodowy przewoźnik jest w posiadaniu 882 praw na start i lądowanie. Taka liczba slotów pozwala na oferowanie trzech lotów dziennie między Warszawą a Londynem.
Przewoźnik znad Wisły, podobnie jak inne linie lotnicze, oprócz Hainan Airlines, Icelandair i Tianjin Airlines, muszą obejść się smakiem, albowiem koordynator slotowy nie wyraził zgody na przyznanie nowych slotów. Airport Coordination Limited przyznał zaledwie 264 nowe, z czego dwaj przewoźnicy z Państwa Środka otrzymali odpowiednio 44 i 176 slotów, podczas gdy Islandzkiemu operatorowi przypadło 44 nowych praw.
To kolejny wniosek LOT-u, który odrzucił koordynator slotów na największym lotnisku w Wielkiej Brytanii. Podobna sytuacja miała miejsce rok temu.
W sezonie zimowym wszystkie linie lotnicze latające do i z Heathrow zaoferują w lotach 46 044 040 miejsc, z czego oferowanie samego LOT-u wyniesie 164 052 foteli.