W zeszłym tygodniu inspektorat uzbrojenia rozpoczął rozmowy z PLL LOT w sprawie wyczarterowania trzech samolotów dla najważniejszych osób w państwie.
Loty dla najważniejszych osób w państwie (lot statusu HEAD nadawany w Polsce przez Służbę Ochrony Państwa – dawny BOR) mogą być realizowane na zlecenie kancelarii prezydenta Rzeczypospolitej, kancelarii Sejmu, kancelarii Senatu oraz kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Trzy samoloty należące do naszego narodowego przewoźnika miałyby być czarterowane od 1 stycznia do 31 grudnia przyszłego roku. Miejscem ich stacjonowania będzie lotnisko Chopina. Cała procedura pozyskania maszyn jest niejawna. Inspektorat wybrał procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu.
Chodzi najprawomocniej o realizację umów podobnych do tych z 2013 i 2017 roku. Zgodnie z nimi przedstawiciele polskich władz korzystali z dwóch embraerów 175. Nie do końca jest wiadomo o jaki trzeci samolot chodzi.
Wyśrubowane wymagania
Inspektorat Uzbrojenia wymaga, aby personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (kabinowy, pokładowy oraz techniczny biorący udział w lotach) posiadał poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „Tajne”, natomiast personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (techniczny, operacyjny) musi posiadać upoważnienia dopuszczające do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”.
Warunki umowy są objęte tajemnicą, ale koszt czarteru od LOT-u to około kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. Polskie linie nie są też skore do czarterowania maszyn, które bardzo przydałyby się im, żeby utrzymać stale rosnącą siatkę połączeń przewoźnika.
Kiedy koniec czarterowania?
Obecnie nasi oficjele latają dwoma Gulfstreamami G550. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem tych maszyn odbył się 6 sierpnia. Jak donosi Defence24, do początku października zrealizowano co najmniej 22 takich misji – zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w 2017 roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.