Rok 2023 był dla Polskich Linii Lotniczych LOT okresem, w którym oprócz wygenerowania ponad jeden mld złotych zysku netto, wzrostowi uległ wskaźnik zajętości miejsc w samolotach. Embraerami i boeingami poleciało łącznie 10 mln pasażerów, a maszyny wypełnione były w 81 proc., o trzy pkt proc. więcej niż w roku 2022.
Przez 365 dni w zeszłym roku samoloty w barwach LOT-u wykonały 102 212 rejsów, co oznacza wzrost rok do roku, w którym zrealizowano 90 287 operacji lotniczych, o 13 proc. Pomimo zawirowań gospodarczych, wojen w Ukrainie i Izraelu widoczny jest ciągły wzrost głównych wskaźników operacyjnych w 2023 r. względem 2022 r., w tym wzrostu oferowania (mierzonego w fotelokilometrach) o 22 proc. do poziomu 26 340 000 mln fotelokilometrów oraz wzrostu liczby obsłużonych podróżnych o jedną czwartą.
LOT zaoferował w roku ubiegłym 12 379 918 foteli, podczas gdy z oferty lotniczej w ruchu regularnym i czarterowym skorzystało 10 027 734 pasażerów, a to niewiele mniej niż w rekordowym dla branży roku 2019, kiedy liczba przewiezionych przez narodowego przewoźnika pasażerów sięgnęła 10,1 mln.
Operatorowi znad Wisły udało się zwiększyć o trzy pkt proc. do poziomu 81 proc. wypełnienia samolotów, co jest dobrą oznaką na przyszłość, albowiem wskaźnik zajętości foteli jest jednym z kluczowych faktorów rentowności operacji lotniczych. W pierwszej połowie roku PLL LOT osiągnęły znacząco wyższe wypełnienia w ujęciu rok do roku przez wzgląd na niższą bazę w roku 2022, na którą wciąż wpływała pandemia.
Najwięcej zajętych siedzeń w samolotach LOT-u było w lipcu, kiedy wypełnienie maszyn osiągnęło poziom 88 proc., co jest wynikiem o jeden pkt proc. gorszym od tego z 2022 roku. Tzw. load-factor powyżej 80 proc. LOT odnotował także w czerwcu (85 proc.), sierpniu (86 proc.), oraz wrześniu (84 proc.). Styczeń i listopad 2023 roku były pod tym względem najgorszymi miesiącami, gdyż 74 proc. oferowanych foteli było zajętych.
Począwszy od czerwca do końca 2022 r. notowany był wzmożony, odroczony popyt na podróże, który zawyżył bazę̨ porównawczą dla drugiej połowy 2023. Jak wskazuje zarząd PLL LOT w dorocznym sprawozdaniu, „innymi czynnikami utrudniającymi osiągniecie analogicznych wypełnień w poszczególnych miesiącach 2023 r. (względem 2022 r.) była sytuacja konkurencyjna oraz średnio wyższa liczba oferowanych miejsc w samolotach”.
W 2023 roku największą popularnością cieszyły się trasy LOT-u do Ameryki Północnej i Azji. W pierwszym półroczu br. w samolotach LOT-u zajętych było 79 proc. miejsc, tak jak w analogicznym okresie roku ubiegłego.