Jak się można było spodziewać, przetarg na obsługę połączeń pomiędzy lotniskiem w Babimoście i stołecznym portem im. Fryderyka Chopina, ogłoszony przez władze województwa lubuskiego, wygrały Polskie Linie Lotnicze LOT.
Nasz narodowy przewoźnik złożył ofertę opiewającą na kwotę 14,9 mln złotych. Był jednym oferentem. Województwo lubuskie finansuje połączenia w ramach promowania regionu. Teraz LOT będzie zobowiązany do realizowania 12 połączeń tygodniowo samolotami co najmniej z 50 miejscami pasażerskimi. Od czerwca ilość lotów zwiększy się do 20 – 10 startów i takiej samej liczby lądowań.
LOT jest obecnie jedyną linią operującą z najmniejszego polskiego portu regionalnego, który w zeszłym roku obsłużył 21 934 podróżnych, czyli o 23,9 proc. więcej niż w roku 2017. Aż 20 630 pasażerów z tej liczby stanowili klienci Lotu. W czerwcu tego roku mają ruszyć loty czarterowe do Turcji Biura Podróży Coral Travel
realizowane przez Onur Air. LOT lata z Babimostu na podstawie niemalże identycznej umowy od marca 2017 roku, ta jednak wygasa z końcem tego miesiąca. Nowe porozumienie pomiędzy przewoźnikiem a władzami województwa będzie obowiązywać do końca 2020 roku.
– Złożony we wrześniu ub. roku wniosek dotyczy objęcia połączenia lotniczego między Zieloną Górą a Warszawą na trzy lata obowiązkiem użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation), czyli wsparciem finansowym z budżetu państwa. To by m.in. pozwoliło uniknąć wspierania przewoźników pieniędzmi przeznaczonymi na promocję województwa – wyjaśnił członek zarządu woj. lubuskiego Marcin Jabłoński.
Rejs między Zieloną Górą a Warszawą trwa godzinę, a czas przesiadki na lotnisku Chopina w Warszawie na dalsze rejsy w większości kierunków europejskich – ok. 50 minut.