Opracowany został już projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. Określa ona zasady dokapitalizowania przewoźnika oraz pożyczki, która zostanie udzielona przez PFR.
Ostatnie lata były dla lotnictwa wyjątkowo udane. Popyt na podróże lotnicze rósł wraz z bogaceniem się społeczeństw, a pojawiające się kryzysy nie miały charakteru globalnego. Sektor transportu lotniczego był jedną z pierwszych i najbardziej widocznych ofiar kryzysu związanego z pandemią koronawirusa wywołującego COVID-19. Masowe wprowadzanie przez rządy drastycznych środków zapobiegania epidemii, a następnie pandemii, takich jak zamykanie granic, wprowadzanie obowiązkowej kwarantanny czy zasad zachowania dystansu społecznego, doprowadziło do załamania się przewozów lotniczych. Trudna sytuacja w LOT – interwencja konieczna
Zamknięcie granic na kilka miesięcy praktycznie uziemiło także PLL LOT, który przez jakiś czas prowadził tylko loty repatriacyjne oraz przewoził ładunki na potrzeby walki z pandemią. W maju tego roku w Polsce liczba operacji lotniczych zmniejszyła się o 97% w stosunku do tego samego miesiąca roku poprzedniego. W poprzednich latach spółka rozwijała się w wyjątkowo szybkim tempie i pod koniec roku 2019 udało się jej przewieźć ponad 10 mln pasażerów.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały ograniczenie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej negatywnie odbiło się na wynikach finansowych PLL LOT – nastąpił drastyczny spadek przychodów i zaistniało zagrożenie utraty płynności finansowej. Firma jeszcze wiele lat będzie musiała się mierzyć z efektami pandemii, zwłaszcza, że powrót do latania i tempo znoszenia restrykcji nie będą tak szybkie jak jeszcze pół roku temu zakładano.
„Biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę Spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu „powrotu do normalności” – napisano w informacji o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie nowej uchwały.
Ramy prawne wsparcia
Podjęte przez Polskę działania w zakresie udzielenia pomocy publicznej będą wpisywać się w działania prowadzone przez inne kraje. Wsparcie w formie pomocy publicznej w oparciu o art. 107 (2) i 107 (3) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej otrzymało już wiele firm działających w tej branży, w tym m.in. Lufthansa, Air France, KLM.
W połowie października LOT wystąpił do MAP z wnioskiem o udzielenie pomocy publicznej w związku z pandemią. Na początku grudnia został on zaktualizowany o nieformalnych rozmowach z przedstawicielami Komisji Europejskiej (KE).
„Ponieważ zgodnie z przekazanymi przez Zarząd PLL LOT informacjami, Spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., istnieje konieczność szybkiego przyjęcia przedmiotowego Programu” – napisano w uzasadnieniu.
Na gruncie krajowym podstawą do przyjęcia rządowego „Programu wsparcia dla LOT” będzie Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz przepisy Ustawy o systemie instytucji rozwoju.
Pakiet wsparcia dla PLL LOT zostanie notyfikowany do Komisji Europejskiej. Obecnie oczekujemy na ostateczne zatwierdzenie pomocy, co jak wiemy z doniesień prasowych ma być już tylko formalnością.
LOT. 2,9 mld PLN pomocy, w tym 1,8 mld pożyczki z PFR
Zgodnie z projektem uchwały całkowity budżet „Programu wsparcia dla LOT” będzie wynosił 2,94 mld złotych, a więc nieco więcej niż 2,8 mld, o których pierwotnie informowała prasa. Będzie się on składał z dwóch elementów: dokapitalizowania przewoźnika kwotą 1,14 mld złotych oraz pożyczki udzielonej przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR), na poziomie 1,8 mld złotych.
W każdym z dwóch elementów wysokość pomocy nie przekroczy równowartości 250 mln EUR, co ma istotne znaczenie gdyż pozwala na uniknięcie działań kompensacyjnych.
„Liczba akcji objęta przez Skarb Państwa w wyniku udzielenia środka w postaci dokapitalizowania zostanie ustalona w oparciu o wartość rynkową akcji PLL LOT, przygotowaną przez niezależnego eksperta. Dokapitalizowanie zostanie udzielone na podstawie umowy inwestycyjnej zawartej pomiędzy Spółką a Skarbem Państwa reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych. Określi ona, m.in. wartość oraz termin planowanego objęcia akcji, cele objęcia akcji, zasady stopniowego wychodzenia państwa z inwestycji, szczegółowe zobowiązania i ograniczenia nałożone na PLL LOT, zasady rozliczenia i ewentualnego zwrotu środków w określonych sytuacjach” – czytamy w opisie istoty rozwiązań przyjętych przy opracowywaniu rządowego projektu uchwały.
W udzielenie pożyczki zaangażowany zostanie PFR ponieważ „istnieje konieczność pokrycia luki płynnościowej i zapewnienia finansowania bieżącej działalności”. Dodatkowo za takim rozwiązaniem ma przemawiać to, że zła sytuacja budzi obawy ze strony potencjalnych komercyjnych kredytodawców.
Pożyczka PFR ma zostać uruchomiona po dokapitalizowaniu LOT w jednej lub kilku transzach, ale nie później niż do końca stycznia 2021 roku. Termin spłaty pożyczki został określony na maksymalnie 6 lat od daty zawarcia umowy. Spłata rat kapitałowych ma się zacząć w końcówce roku 2023. Oprocentowanie zostanie określone w oparciu o WIBOR. Odsetki udzielone od pożyczki będą płatne od marca przyszłego roku.
Pożyczka zostanie zabezpieczona m.in. oświadczeniem o poddaniu się egzekucji czy w oparciu o 16 statków powietrznych pozyskanych w ramach leasingu fiansnowego. W tym zakresie możliwe będą jednak zmiany a szczegóły określi umowa pomiędzy LOT a PFR.
„Narodowy przewoźnik zasługuje na pomoc”
– Wszyscy właściwie dostali już wiosną pomoc a teraz oczekują jej powtórzenia. Narodowy przewoźnik zasługuje na nią bez wątpienia, bo w ostatnich latach udowodnił, że jest na ścieżce ostrego wzrostu i tylko pandemia go z tej ścieżki, miejmy nadzieje na bardzo krótko, strąciła. Mówiłem kilka miesięcy temu, że pomoc sięgnie do 1 mld euro, a nie równo 1 mld i to się potwierdza. Unikamy także środków kompensacyjnych i np. cięć i w tak pociętej pandemią siatce, bo póki co pomoc kapitałowa jest poniżej 250 mln euro. Znakomita większość pomocy jest w formie pożyczki, którą LOT będzie musiał spłacić a to z jednej strony oznacza wiarę w wiarygodność i dalszy rozwój firmy, a z drugiej musi motywować do ciężkiej pracy, żeby na spłatę zarobić – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
PLL LOT, które według ekspertów mają szansę stać się głównymi w regionie Grupy Wyszehradzkiej, przewiozły w ubiegłym roku na pokładach samolotów rekordową liczbę 10 mln pasażerów i uruchomiły 15 nowych połączeń. To kolejny rok, w którym spółka utrzymała rentowność, mimo problemów z globalnym uziemieniem boeingów 737 MAX. Zainaugurowano trasy Warszawa – Miami, Warszawa – Delhi, Warszawa – Kolombo i Budapeszt – Seul, dzięki czemu na koniec roku w ofercie polskiego przewoźnika było ponad 120 połączeń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.