W kwietniu zakończył się przegląd ciężki typu C, który wykonali pracownicy LOTAMS dla hiszpańskiej linii lotniczej Air Europa. Na zakres przeglądu zdawczego (redelivery check) samolotu EC-ISN składało się malowanie i C-check z zadaniami strukturalno-systemowymi.
Współpraca polskiego lidera obsługi technicznej z linią Air Europa rozpoczęła się w kwietniu 2019 roku od przeglądu samolotu Embraer 195. Drugi przegląd na tym samym modelu samolotu odbył się w październiku 2019 roku. Na początku 2020 roku LOTAMS wykonał również przegląd bazowy B737 NG.
Czwarta wizyta hiszpańskiego przewoźnika w LOTAMS obejmowała wiele skomplikowanych czynności obsługowych o największym stopniu trudności, w które byli zaangażowani przedstawiciele produkcji, warsztatów, a także działów bezpośrednio wspierających te procesy. Zwieńczeniem niemalże trzymiesięcznego pobytu w hangarach warszawskiej Spółki był oblot techniczny, tak zwany demo flight, po którym wykonano końcowe czynności „After demo Flight”. Ten pakiet zadań polega między innymi na przystosowaniu samolotu do konfiguracji nowego właściciela.
Przegląd był dla nas wszystkich bardzo ciekawym doświadczeniem pełnym wyzwań i sytuacji, które pokazały, że przy owocnej współpracy zarówno wewnątrz zespołu, jak i pomiędzy różnymi obszarami LOTAMS jesteśmy w stanie pokonać różne nieprzewidziane sytuacje w trakcie obsługi. Musieliśmy wykazać maksymalną elastyczność przy planowaniu naszych prac i jednocześnie dostosować się do potrzeb i wymagań klienta. Jestem bardzo wdzięczny mojemu zespołowi za wysoką jakość wykonania zleconych prac. Wynikiem tego jest to, że po oblocie technicznym nie odnotowano żadnych usterek oraz dodatkowych uwag od załogi – skomentował Kim Oleksandr – koordynujący przegląd production event manager w LOTAMS.
Prace obsługowe rozpoczęły się w jednym z hangarów LOTAMS (lakierni), gdzie wykonana została pierwsza część zadań związanych z malowaniem samolotu – stripowanie (usunięcie starej powłoki lakierniczej), inspekcja kadłuba i skrzydeł pod kątem uszkodzeń strukturalnych i zabezpieczenie alodyną na czas trwania przeglądu. Przewoźnik, razem z przedstawicielami Lessora, zlecił LOTAMS również inspekcję Bare Metal. Następnie, samolot został przeholowany do drugiego hangaru, gdzie rozpoczął się przegląd zdawczy (tzw. redelivery check) oraz usuwanie usterek strukturalnych stwierdzonych podczas inspekcji. Po zakończeniu wszelkich zadań obsługowych i wykonaniu napraw strukturalnych – ostatnim elementem prac w hangarach LOTAMS było dokończenie, rozpoczętego przed przeglądem technicznym, malowania samolotu.
– Wykonaliśmy przegląd zdawczy (redelivery check) dzięki wyspecjalizowanemu zespołowi mechaników oraz odpowiedniemu wsparciu pracowników z Biura Sprzedaży, warsztatów, logistyki oraz planowania i inżynieringu. Dowodem na dobrze wykonaną pracę jest satysfakcja Klienta. Zbudowane na tym polu relacje z Air Europą umocniły się i spowodowały, że w niedalekiej przyszłości hiszpańska linia lotnicza planuje powierzyć nam do obsługi kolejne samoloty ze swojej floty. Wykonywanie tego typu przeglądów bazowych o największym stopniu trudności (w tym m.in. przeglądów typu C, D oraz zdawczych) umacnia pozycję LOTAMS na międzynarodowym rynku MRO oraz gwarantuje Klientom z całego świata, realizacje obsługi technicznej samolotów na najwyższym poziomie przez LOTAMS – dodał Marcin Klukowski, szef Obsługi Bazowej.
Zakres prac przeglądowych na EC-ISN obejmował m.in. wybudowę bufetów i toalet w celu otwarcia stref mokrych do wykonania inspekcji; inspekcje strukturalne, w tym inspekcje poszycia samolotu; dokładną analizę oraz weryfikację istniejących napraw; boroskopię APU i silników; inspekcje EWIS (Electrical Wiring Interconnection System) i zbiorników paliwa oraz ważenie.
LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) jest częścią grupy kapitałowej Polskiej Grupy Lotniczej. Spółka oferuje pełen zakres obsługi technicznej na poziomie obsługi bazowej, liniowej, warsztatowej, jak również malowania i estetyki. Spółka działa jako podmiot niezależny od 2010 roku, kontynuując liczące 90 lat tradycje funkcjonowania wcześniej jako Baza Techniczna PLL LOT. Odpowiadając na zapotrzebowania klientów i wyzwania stawiane przez dynamicznie zmieniającą się branżę lotniczą LOTAMS stale poszerza zakres oferowanych usług, skupiając się przede wszystkim na ciągłym rozwoju wysoce wykwalifikowanego personelu. Spółka zatrudnia ponad 1000 specjalistów, którzy są w stanie zapewnić stały, nieprzerwany serwis na ośmiu liniach obsługi bazowej jednocześnie pełną obsługą liniową wraz rozbudowanym zapleczem warsztatowym (oferując m.in. badania NDT, warsztat kompozytów czy systemów elektrycznych i awioniki). Wykonywanie dopasowanych do potrzeb rynku usług jest możliwe, dzięki specjalistycznym szkoleniom wewnętrznym, które przeprowadzenie umożliwia posiadany certyfikat Part-147. Ponadto, pracownicy LOTAMS biorą udział w licznych szkoleniach organizowanych przez producentów samolotów, dzięki czemu spółka jest przygotowana na obsługę najnowocześniejszych samolotów na świecie. Spółka LOTAMS jako jedyna w Polsce jest certyfikowaną organizacją projektującą (certyfikat Part-21J), która zgodnie ze standardami EASA może projektować i certyfikować modyfikacje i naprawy wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich.
LOTAMS jest rozpoznawalną na rynku europejskim i światowym bazą MRO, której linie lotnicze z całego świata powierzają swoje floty. Do klientów spółki należą, poza narodowym operatorem PLL LOT S.A., takie linie lotnicze jak KLM Cityhopper, DHL czy Emirates, QATAR. Misją LOTAMS jest oferowanie usług najwyższej jakości poprzez wykonywanie przeglądów technicznych zgodnie z najwyższymi standardami, by zapewnić niezawodność operacji lotniczych i bezpieczeństwo pasażerom.