Partner serwisu
Prawo i polityka

Lotnictwo będzie czystsze. Wchodzi ReFuelEU

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Informacja prasowa

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lotnictwo będzie czystsze. Wchodzi ReFuelEU
Fot. Airbus Media
Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła porozumienie polityczne w sprawie wniosku dotyczącego inicjatywy ReFuelEU Aviation, zawarte przez Parlament Europejski i Radę. Po wejściu w życie nowe przepisy pomogą obniżyć emisyjność sektora lotnictwa, nakładając na dostawców paliw wymóg dodawania do nafty lotniczej coraz większych ilości ekologicznych paliw lotniczych (SAF) od 2025 roku.

Przewiduje się, że sam ten środek spowoduje obniżenie emisji CO2 z samolotów o co najmniej dwie trzecie do 2050 r. i przyniesie korzyści dla klimatu i jakości powietrza dzięki zmniejszeniu emisji innych niż CO2.

Porozumienie to jest ostatnim porozumieniem w sprawie wniosków dotyczących transportu w ramach pakietu „Gotowi na 55”, ponieważ osiągnięto już porozumienia w sprawie zaktualizowanych przepisów dotyczących handlu uprawnieniami do emisji w sektorze lotnictwa i w sektorze morskim, w sprawie promowania zrównoważonych paliw w żegludze, a także w sprawie przyspieszonego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Zwiększenie ilości ekologicznych paliw lotniczych

Nowe przepisy będą wymagały:

  • Od dostawców paliwa lotniczego – wymogu dostarczania określonej minimalnej części SAF do portów lotniczych UE, począwszy od poziomu 2 proc. całkowitej ilości dostarczanego paliwa w 2025 r. aż po 70 proc. do 2050 r. Nowa mieszanka paliwowa do silników odrzutowych w UE będzie musiała również zawierać minimalną część najnowocześniejszych i przyjaznych środowisku paliw syntetycznych, która z czasem będzie rosnąć;

  • Od operatorów statków powietrznych odlatujących z portów lotniczych UE – uzupełniania paliwa wyłącznie ilością niezbędną do lotu, aby uniknąć emisji związanych z dodatkową masą lub ucieczki emisji spowodowanej praktykami „tankeringu” (tj. umyślnego przewożenia nadwyżki paliwa w celu uniknięcia tankowania SAF);

  • Od portów lotniczych – zapewnienia dostępności infrastruktury paliwowej dla dystrybucji SAF i jej dostosowania do tego rodzaju paliwa.

    Obowiązek mieszania paliw obejmuje biopaliwa, pochodzące z recyklingu paliwo węglowe i syntetyczne paliwo lotnicze (e-paliwa) zgodnie z dyrektywą w sprawie energii odnawialnej, ale nie dotyczy roślin spożywczych i pastewnych, wspierając cele zrównoważonego rozwoju. Ponieważ nowy obowiązek będzie miał zastosowanie w całej UE, zagwarantuje równe warunki działania na rynku wewnętrznym UE, zapewni producentom paliw pewność prawa i pomoże rozpocząć produkcję na dużą skalę na całym kontynencie. Zwiększy również bezpieczeństwo energetyczne UE poprzez zmniejszenie zależności od produktów energetycznych pozyskiwanych z państw trzecich i stworzy tysiące nowych miejsc pracy w sektorze energetycznym. Unijne linie lotnicze będą miały dostęp do coraz większych ilości zrównoważonego paliwa lotniczego w całej UE. 

    Kolejne kroki

    Porozumienie polityczne wymaga teraz formalnego przyjęcia przez Parlament i Radę. Po zakończeniu tej procedury nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie z bezpośrednim skutkiem.

    Porozumienie to jest ważnym krokiem w kierunku wdrożenia pakietu legislacyjnego Komisji „Gotowi na 55” i pomoże w osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych UE w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.

    W latach 2013–2019 emisje z lotnictwa w Europie wzrastały średnio o 5 proc. w ujęciu rok do roku. Mimo że w czasie pandemii drastycznie spadły emisje z lotnictwa, przewiduje się, że będą one dalej rosły. Ambitniejsze cele klimatyczne sektora lotnictwa będą miały kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przez UE jej celów klimatycznych wynikających z porozumienia paryskiego i dla urzeczywistnienia Europejskiego Zielonego Ładu.

    Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, UE musi do 2050 r. ograniczyć emisje z transportu o 90 proc. (w porównaniu z poziomami z 1990 r.). Inicjatywa ReFuelEU Aviation pomoże sektorowi lotnictwa w osiągnięciu tego celu, wraz ze zmienionymi przepisami dotyczącymi unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w sektorze lotnictwa.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Zobacz również:

    A380 Emirates wróci do Pragi

    Pasażer i linie lotnicze

    A380 Emirates wróci do Pragi

    Mateusz Kieruzal 03 października 2024

    Wrzesień dużo lepszy niż przed rokiem dla Ryanaira

    Pasażer i linie lotnicze

    Wrzesień dużo lepszy niż przed rokiem dla Ryanaira

    Rafał Dybiński 02 października 2024

    Praga: Hiszpania hitem sierpnia i blisko 1,8 mln podróżnych

    Infrastruktura i lotniska

    Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

    Pasażer i linie lotnicze

    Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

    Mateusz Kieruzal 29 września 2024

    USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

    Pasażer i linie lotnicze

    USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

    Mateusz Kieruzal 03 października 2024

    Amsterdam: Sierpień z dwucyfrowym wzrostem cargo

    Infrastruktura i lotniska

    Amsterdam: Sierpień z dwucyfrowym wzrostem cargo

    Rafał Dybiński 27 września 2024

    Zobacz również:

    A380 Emirates wróci do Pragi

    Pasażer i linie lotnicze

    A380 Emirates wróci do Pragi

    Mateusz Kieruzal 03 października 2024

    Wrzesień dużo lepszy niż przed rokiem dla Ryanaira

    Pasażer i linie lotnicze

    Wrzesień dużo lepszy niż przed rokiem dla Ryanaira

    Rafał Dybiński 02 października 2024

    Praga: Hiszpania hitem sierpnia i blisko 1,8 mln podróżnych

    Infrastruktura i lotniska

    Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

    Pasażer i linie lotnicze

    Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

    Mateusz Kieruzal 29 września 2024

    USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

    Pasażer i linie lotnicze

    USA-Chiny. Bez szans na odbudowę rynku?

    Mateusz Kieruzal 03 października 2024

    Amsterdam: Sierpień z dwucyfrowym wzrostem cargo

    Infrastruktura i lotniska

    Amsterdam: Sierpień z dwucyfrowym wzrostem cargo

    Rafał Dybiński 27 września 2024

    Kongresy
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5