Grupa Emirates oraz Dubai Airports opublikowały dziś badanie wpływu ekonomicznego, które potwierdza kluczową rolę lotnictwa w gospodarce Dubaju. Jego wkład można określić ilościowo, a także prognozować wzrost sektora, opierając się na prognozach finansowych i liczbie pasażerów.
Badanie, opracowane przez globalną firmę badawczą Oxford Economics, obejmuje ocenę bezpośredniej działalności gospodarczej generowanej przez sektor lotniczy, pośredniej działalności uzyskanej przez łańcuch dostaw sektora oraz działalności indukowanej wspieranej przez konsumpcję finansowaną z wynagrodzeń przez lokalną siłę roboczą lotnictwa. Badanie ocenia również katalityczny wpływ wydatków turystycznych związanych z sektorem lotniczym w Dubaju.
– Pod przywództwem Jego Wysokości Szejka Mohammeda bin Rashida Al Maktouma sektor lotniczy Dubaju był do tej pory głównym filarem strategii wzrostu gospodarczego naszego miasta i nadal będzie odgrywał kluczową rolę w programie gospodarczym D33. Wspierany przez silne połączenia lotnicze Dubaj, ma znaczącą pozycję na arenie międzynarodowej w zakresie handlu, inwestycji, turystyki i jest wiodącym graczem w branży lotniczej i logistycznej. Nasze ambitne plany dotyczące międzynarodowego portu lotniczego Dubai World Central - Al Maktoum oraz bieżące inwestycje w zwiększenie przepustowości Dubai International otworzą nowe możliwości gospodarcze, wspierając prognozowany popyt na transport lotniczy. Nasze plany rozwoju wygenerują jeszcze więcej miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników i przyczynią się do innowacji, ponieważ współpracujemy z wiodącymi partnerami technologicznymi w celu opracowania przyszłych rozwiązań zwiększających komfort podróży oraz zwiększających wydajność i bezpieczeństwo operacji – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes i dyrektor generalny Emirates Airline & Group oraz prezes dubajskich portów lotniczych.
Wkład sektora lotniczego w gospodarkę Dubaju
Szacuje się, że w 2023 r. sektor lotniczy Dubaju, na który składają się Emirates Group, Dubai Airports (w tym porty lotnicze Dubai International i Dubai World Central - Al Maktoum) oraz inne podmioty sektora lotniczego¹, wytworzy wartość dodaną brutto (GVA) ² w wysokości 137 mld AED (37,3 mld USD), co odpowiada 27% PKB Dubaju. Obejmuje to podstawowy wpływ gospodarczy w wysokości 94 mld AED oraz 43 mld AED z katalitycznego wpływu turystyki wspieranej przez lotnictwo. Przewiduje się, że liczby te będą stale rosnąć, a działalność lotnicza ułatwiana przez Emirates i Dubai Airports przyniesie 196 mld AED, czyli 32% prognozowanego PKB Dubaju do 2030 r. (w cenach z 2023 r.).
Działalność związana z lotnictwem zapewniła również 631 000 miejsc pracy w Dubaju, co stanowi jedno na pięć miejsc pracy w emiracie w 2023 roku. Oczekuje się, że do 2030 r. powstanie kolejne 185 000 stanowisk związanych z lotnictwem, a całkowita liczba zatrudnień wzrośnie do 816 000.
W poprzednim raporcie dotyczącym wpływu na gospodarkę, opublikowanym przez Oxford Economics w 2014 r., stwierdzono, że sektor lotniczy przyczynił się do 27% PKB Dubaju i zapewnił 417 000 miejsc pracy. Podczas, gdy najnowsze wyniki wskazują, że udział w PKB Dubaju pozostał stabilny, wartość dodana brutto sektora wzrosła w ujęciu realnym, a obecne dane odzwierciedlają szybszy wzrost w innych sektorach, a także dywersyfikację w szerszej gospodarce w ciągu ostatniej dekady.
Kluczowe inwestycje Dubaju mające na celu zabezpieczenie sektora lotniczego na przyszłość i zapewnienie, że pozostanie on siłą napędową gospodarki, są widoczne w trwających dużych inwestycjach. Ich celem jest zwiększenie przepustowości i operacji w Dubai International, a także w obiekcie nowej generacji w Dubai World Central - Al Maktoum International. Nowe lotnisko o wartości 128 miliardów AED będzie pięciokrotnie większe od Dubai International, a pierwsza faza zostanie ukończona w ciągu 10 lat. Po całkowitym ukończeniu Dubai World Central - Al Maktoum International, będzie składać się z ponad 400 stanowisk lotniczych, z możliwością obsługi 260 milionów pasażerów rocznie. Rozbudowa Dubai World Central - Al Maktoum International nie została uwzględniona w głównych wynikach badania3, jednak prognozy są takie, że projekt budowlany przyczyni się do wzrostu PKB Dubaju o około 6,1 mld AED w 2030 r. oraz zapewni 132 000 stanowisk pracy.
Nowe lotnisko i otaczająca je infrastruktura przyczynią się do realizacji agendy gospodarczej Dubaju (D33), która ma na celu wzmocnienie wpływu handlowego i turystycznego emiratu. Progresywne plany rozwoju D33 skupiają się na uczynienie Dubaju jednym z najlepiej skomunikowanych miast, dodając 400 destynacji do mapy handlu zagranicznego i czyniąc go jednym z pięciu największych węzłów logistycznych na świecie.
Lotnictwo i turystyka w Dubaju
Lotnictwo jest również siłą napędową wzrostu międzynarodowej turystyki w Dubaju. To jedno z najczęściej odwiedzanych miast na świecie, turyści spędzili w nim średnio 3,8 nocy 2023 roku4, wydając średnio 4,300 AED (Dirhamów arabskich)4 na hotele, restauracje, atrakcje i zakupy. Według raportu, międzynarodowi goście lecący do Dubaju wydali w ubiegłym roku około 66 miliardów AED (Dirhamów arabskich).
Szacuje się, że wydatki związane z turystyką lotniczą przyniosły łącznie 43 mld AED (Dirhamów arabskich) wartości dodanej brutto, czyli 8,5% PKB Dubaju, wspierając 329 000 miejsc pracy. Ponad połowa GVA (23 mld AED) została wygenerowana przez osoby lecące do Dubaju liniami Emirates. Według prognoz w ciągu najbliższych sześciu lat, znacznie wzrośnie turystyka w Dubaju , a wydatki związane z nią i lotnictwem, zapewnią 63 mld AED wartości dodanej brutto, co odpowiada 10% prognozowanego PKB Dubaju, a także jedno na osiem miejsc pracy w Dubaju.
Pełny raport Oxford Economics „The Economic Impact of Aviation In Dubai” można znaleźć pod adresem: [link]. ¹ Inne podmioty lotnicze obejmują flydubai, Dubai Duty Free, Dubai Aviation Engineering Projects (DAEP), Dubai Police, Dubai Customs, Dubai Immigration, Dubai Air Navigation Services, Dubai Civil Aviation Authority, General Directorate of Residency and Foreigners Affairs (GDRFA) oraz Dubai Aviation City Corporation.
² Wartość dodana brutto (GVA) jest definiowana jako suma wynagrodzenia pracowników i zysku przed potrąceniem odsetek, podatków, amortyzacji i umorzenia (EBITDA). Jest ona również równa przychodowi pomniejszonemu o koszt zakupionych towarów i usług wykorzystanych do wytworzenia tego przychodu. Zsumowana we wszystkich firmach w gospodarce i po niewielkich korektach dotyczących podatków i dotacji, GVA jest równe PKB.
3 Rozbudowa lotniska Al Maktoum (DWC) ogłoszona w kwietniu 2024 r. nie została uwzględniona w prognozie wpływu. Szacuje się, że rozbudowa DWC przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarce o 6,1 mld AED w 2030 r., co odpowiada 1,0% prognozowanego PKB Dubaju i wygeneruje 132 000 miejsc pracy, co odpowiada 3,7% zatrudnienia w Dubaju w tym roku.
4 Na podstawie Dubai Tourism 2023 Performance Report (link)