Partner serwisu
Prawo i polityka

Lotnictwo korporacyjne również zobowiązuje się osiągnąć neutralność węglową do 2050 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lotnictwo korporacyjne również zobowiązuje się osiągnąć neutralność węglową do 2050 r.
Fot. Tomasz Sniedziewski
Narodowe Stowarzyszenie Lotnictwa Korporacyjnego (The National Business Aviation Association - NBAA) oraz inne grupy branżowe zobowiązały się we wtorek, 12 października b.r. do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2050 r., informuje Agencja Reutera.

Zobowiązanie zostało przyjęte podczas cyklicznej imprezy w Las Vegas, będącej największym pokazem lotniczym w segmencie odrzutowców korporacyjnych. Tym samym branża lotnictwa korporacyjnego dołączyła do linii lotniczych i lotnisk wyznaczając nowe, ambitniejsze plany służące powstrzymaniu zmian klimatu. Wcześniej branża deklarowała jako cel zmniejszenie do 2050 r. o połowę poziomu emisji z 2005 r.

Klienci chcą zrównoważonego rozwoju

Lotnictwo odpowiada za około 3 proc. globalnych emisji CO2. Choć lotnictwo korporacyjne wytwarza ułamek zanieczyszczeń w porównaniu lotami komercyjnymi, to staje się coraz bardziej krytykowane, gdyż generuje więcej emisji w przeliczeniu na pasażera niż rozkładowe połączenia oferowane przez linie lotnicze. Jednocześnie postępujący wzrost popularności prywatnych podróży lotniczych powoduje, że branża lotnictwa korporacyjnego znajduje się pod rosnącą presją, by obniżyć poziom emisji.

Brokerzy lotniczy oraz inni przedstawiciele branży uczestniczący w pokazach lotniczych zdradzili w rozmowie z reporterami Agencji Reutera, iż kupujący poszukują coraz bardziej efektywnych paliwowo modeli samolotów i pytają o możliwość kompensacji środowiskowej. W tym samym czasie nikt z nich nie odkłada w czasie decyzji o zakupie prywatnego samolotu czy planowania prywatnych podróży lotniczych z troski o środowisko. - Świat wymaga zrównoważonego rozwoju - powiedział Ed Bolen, prezes NBAA podczas śniadania prasowego, informuje Agencja Reutera.

W ubiegłym tygodniu ten sam cel środowiskowy przewidujący osiągnięcie przez branżę lotniczą neutralności środowiskowej do 2050 r. przyjęło Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), największa organizacja zrzeszająca linie lotnicze. W ubiegłym miesiącu osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r. zadeklarowało również  Stowarzyszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (The Association of Asia Pacific Airlines - AAPA), przed pandemią reprezentujące największy rynek lotniczy świata.

Lotnictwo korporacyjne gotowe płacić więcej za odnawialne paliwa lotnicze

Producenci samolotów już teraz dążą do tego, by jak najbardziej obniżyć ślad węglowy lotnictwa korporacyjnego. W samolotach stosuje się coraz więcej materiałów pochodzących z recyklingu, producenci poszukują sposobów by obniżyć wagę maszyn i w ten sposób obniżyć spalanie paliwa, jak również pracują nad stworzeniem nowej generacji maszyn o napędzie elektrycznym. Jednak podobnie jak w liniach lotniczych, pośród przedstawicieli branży lotnictwa korporacyjnego panuje zgoda, że najszybszym sposobem obniżenia poziomu emisji będzie stosowanie odnawialnych paliw lotniczych (SAF), które obecnie nie są powszechnie dostępne, a ich koszt jest kilkukrotnie wyższy niż koszt tradycyjnych paliw lotniczych.

Najprostszą drogą do obniżenia cen SAF byłoby radykalne zwiększenie ich produkcji, szczególnie że technologia potrzebna do wytwarzania tego rodzaju surowca napędowego jest dostępna od lat, w co powinno zaangażować się wielu obecnych graczy na rynku, w tym koncerny naftowe, sugeruje IATA, zapowiadając iż będzie aktywnie rozliczać partnerów linii lotniczych z realizacji ich działań na rzecz powstrzymywania zmian klimatu.

- SAF szybko obniżą ślad węglowy branży, powiedział Eric Trappier, prezes Dassault Aviation SA w rozmowie z Agencją Reutera. Podczas gdy obecnie podaż SAF jest zbyt niska, to zwiększenie produkcji tego rodzaju paliw mogłoby bardzo łatwo zaspokoić potrzeby lotnictwa korporacyjnego. - Nasi klienci są przygotowani by płacić nieco więcej za paliwo - zadeklarował Trappier.

Nowy samolot flagowy francuskiego producenta, Falcon 10X będzie wyposażony w silniki, zaprojektowane tak, by mogły być całkowicie napędzane odnawialnym paliwem lotniczym, zadeklarował Dassault. Będzie to największa maszyna w rodzinie Falcona a zarazem jeden z największych samolotów biznesowych na świecie. Do służby ma wejść pod koniec 2025 r. Model zebrał już zamówienia oraz zdobył “duże zainteresowanie”, zdradził Trappier w rozmowie z Agencją Reutera.

Pole do działania w kierunku zmniejszenia śladu węglowego branży lotnictwa korporacyjnego jest szerokie, a zmiana w tej dziedzinie oczekiwana. Firma Honeywell International w swojej niedawnej prognozie dotyczącej rynku ujawniła, iż 83 proc. respondentów ankiety z 2021 r. zadeklarowało, iż nie mieli możliwości zastosowania jakichkolwiek metod pozwalających na prowadzenie “przyjaznych środowiskowo” operacji lotniczych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Piotr Bożyk 20 marca 2025

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Wojna celna uderza w Boeinga. Samoloty mocno podrożeją?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Piotr Bożyk 18 marca 2025

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Rafał Dybiński 31 stycznia 2025

IATA: Rekordowy popyt sektora cargo w 2024 roku, ale spadły zyski

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Piotr Bożyk 20 marca 2025

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Wojna celna uderza w Boeinga. Samoloty mocno podrożeją?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Piotr Bożyk 18 marca 2025

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Rafał Dybiński 31 stycznia 2025

IATA: Rekordowy popyt sektora cargo w 2024 roku, ale spadły zyski

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5