Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lotnicze cargo: Dłużej i drożej przez wojnę w Ukrainie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lotnicze cargo: Dłużej i drożej przez wojnę w Ukrainie
fot Edward He/ unsplash
Zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Rosją, strategia „zero COVID” w Chinach czy wysokie ceny paliwa – na takie problemy cargo lotniczego zwracali uwagę prelegenci w ramach niedawnej debaty, będącej częścią Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Największym problemem jest wojna na Ukrainie i związane z nią zawirowania geopolityczne – pod koniec lutego Rosja zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla samolotów z prawie 40 krajów, w tym dla państw Unii Europejskiej. Była to forma retorsji za zamknięcie przez UE przestrzeni powietrznej dla samolotów z Rosji, co z kolei było konsekwencją rosyjskiej napaści na Ukrainę.

Olga Palec-Furga, country manager w R-Bag Poland przypomniała, że zamknięcie przestrzeni nad Rosją dla większości przewoźników oznacza, że loty np. do Japonii, Korei Południowej i Chin, muszą przebiegać przez Biegun Północny lub Bliski Wschód. Powoduje to z kolei wyższe koszty i wydłuża czas podróży. Podała przykład lotu z Helsinek do Tokio, który do niedawna trwał prawie 9 godzin, a obecnie – niemal 13. – Widzimy wyhamowanie tempa rozwoju przewozów na kierunkach azjatyckich, właśnie ze względu na zamknięcie korytarza syberyjskiego. Mimo pozornej normalności, którą deklaruje wielu spedytorów, częściowo odchodzi się od lotniczej drogi eksportu i importu towarów – oceniła.

W podobnym tonie wypowiedział się Tomasz Buraś, prezes DHL Express Poland. – Sam przepływ towarów trwa, samoloty latają, lecz wszystko funkcjonuje trochę wolniej i dużo drożej niż dwa miesiące temu – ocenił Buraś i wyjaśnił, że sieć kierowanej przez niego firmy, oparta jest o kilka globalnych hubów, m.in. Szanghaj i Hongkong. – Samoloty międzykontynentalne z tych hubów latają do Lipska lub do Bahrajnu i z Bahrajnu do Lipska. Obecnie (ze względu na zamknięcie rosyjskiej przestrzeni – aut.) latamy przez Indie czy Turcję – powiedział prezes.

Zamknięcie rosyjskiej przestrzeni powietrznej to niejedyny problem. – Do tego dochodzi strategia „zero COVID” w Chinach, co w ostatnim czasie spowodowało lockdown w Szanghaju. Jeśli dodamy wysokie ceny paliwa, to pewnie przez jakiś czas będziemy obserwować spadek wolumenu z kierunku azjatyckiego – przewiduje Buraś i przypomina, że cargo lotnicze, w odróżnieniu od przewozów pasażerskich, nie odczuło zbytnio COVID19. – Wg. statystyk cargo miało w zeszłym roku o ponad 7 % lepszy wynik w porównaniu do tego, co się działo przed pandemią – przypomniał.

Czy z powodu licznych problemów, z jakimi zmaga się obecnie branża, spedytorzy będą stawiać na inne środki transportu? Tak zasugerowała Olga Palec-Furga. Przypomniała o podpisanej przez Gruzję, Azerbejdżan, Turcję i Kazachstan czterostronnej deklaracji o uruchomieniu korytarza transkaspijskiego (łączy transport kolejowy i morski). – Trasa wiedzie m.in. przez Morze Kaspijskie, Gruzję przez Morze Czarne do Rumunii, a następnie przez Węgry, Słowację i Czechy dociera do Niemiec, omijając Rosję, ale też niestety Polskę – przypomniała prelegentka.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Dziewięć frachtowców B777-200LR wzmocni flotę DHL Express

Biznes i przemysł

Dziewięć frachtowców B777-200LR wzmocni flotę DHL Express

inf. pras. 09 maja 2023

DHL Express wprowadza usługę GoGreen

Biznes i przemysł

DHL Express wprowadza usługę GoGreen

inf. pras. 18 lutego 2023

DHL Express uruchamia nowe połączenia cargo z Europy do Chin

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Dziewięć frachtowców B777-200LR wzmocni flotę DHL Express

Biznes i przemysł

Dziewięć frachtowców B777-200LR wzmocni flotę DHL Express

inf. pras. 09 maja 2023

DHL Express wprowadza usługę GoGreen

Biznes i przemysł

DHL Express wprowadza usługę GoGreen

inf. pras. 18 lutego 2023

DHL Express uruchamia nowe połączenia cargo z Europy do Chin

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5