Dostawy paliwa, remonty i rozbudowa lotnisk – to tylko niektóre zamówienia, o które mogą się ubiegać polskie firmy z szeroko rozumianej branży lotniczej w związku z obecnością Polski w strukturach NATO i coraz większą liczebnością amerykańskich wojsk w naszym kraju.
W Polsce jest już ponad 4 tys. żołnierzy US Army, którzy stacjonują w kilkunastu miejscach. W pięciu z nich już trwają lub są zaplanowane prace budowlane. W bazach w Powidzu i Łasku rozbudowywana jest infrastruktura dla sił lotniczych, co oznacza m.in. zamówienia dla firm budowlanych przy przedłużenia oraz modernizacji pasów startowych. W Powidzu kosztem 260 mln dolarów powstanie magazyn dla sprzętu całej brygady pancernej, co z kolei w perspektywie kilku lat znacząco zwiększy zamówienia na paliwo lotnicze – ze względów logistycznych sprzęt zmechanizowany w armii amerykańskiej wykorzystuje ten sam rodzaj paliwa, co siły powietrzne. Warto podkreślić, że ze względu na wielkość armii amerykański Departament Obrony (DOD) jest największym konsumentem paliw płynnych na świecie.
Dostawy paliwa regularnie zamawia też NATO poprzez wyspecjalizowaną agencję zakupową NSPA. W połowie lipca br. pojawiło się globalne zamówienie dla Sojuszu Północnoatlantyckiego na terenie Stanów Zjednoczonych, Europy, a nawet Afryki (szczegóły można znaleźć
TUTAJ). Na liście jest 11 lokalizacji w Polsce, w tym lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie. – Polskie firmy to przedsiębiorstwa funkcjonujące w ramach międzynarodowych struktur, do których należy Polska takich jak Unia Europejska czy NATO. To stwarza polskiemu biznesowi ogromne, nie do końca wykorzystywane dzisiaj możliwości – mówi Ron Farkas, założyciel i prezes firmy Poland-US Operations, która jest polskim zleceniobiorcą amerykańskiego Departamentu Obrony i NATO. NSPA w najbliższym czasie planuje 3 nowe postępowania na projekty budowlane związane z rozbudową lotnisk Sojuszu w Polsce. Oprócz tego funkcjonuje u nas NATO Security Investment Program (NSIP), który od lat inwestuje u nas w infrastrukturę lotniczą. Inwestorem programu NSIP w Polsce jest Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP).
Polskie przedsiębiorstwa z branży lotniczej mają możliwość ubiegania się o zlecenia nie tylko z NATO (w 2017 r. Sojusz wydał 4,4 mld euro tylko w ramach NSPA, czyli jednej z kilku swoich agencji zakupowych), ale również od rządu USA (tylko w 2018 r. wydatki na różnego rodzaju usługi i towary wyniosły 893,6 mld dolarów) oraz Unii Europejskiej, która przeznacza aż 14% PKB na zamówienia publiczne, poza krajowymi środkami unijnymi dostępnymi w ramach podziału budżetu Wspólnoty. Transport i zamówienia z szeroko rozumianego rynku lotniczego stanowią sporą część międzynarodowych postępowań.
Jak startować w takich przetargach? A przede wszystkim, jak znaleźć informacje na temat nowych ofert?
Zespół Doradców Gospodarczy TOR we współpracy z firmą Poland-US Operations organizują 2-dniowe szkolenie, które pomoże poruszać się w gąszczu przepisów i międzynarodowych systemów zakupowych. Podczas szkolenia uczestnicy poznają m.in.:
- reguły przyznawania kontraktów międzynarodowych z uwzględnieniem specyfiki polskiego rynku, wymogi administracyjne i formalne, sposoby wyszukiwania informacji na temat przetargów oraz przygotowywania ofert,
- zasady funkcjonowania podwykonawcy i poddostawcy, gdzie można znaleźć informacje na temat dużych przetargów międzynarodowych, w których potrzebny będzie cały łańcuch firm i dostawców,
- możliwości networkingu – przetargi międzynarodowe są ogólnodostępne i z tego względu stanowią szansę na nawiązanie kontaktu z firmami na całym świecie poprzez system ogłoszeń, spotkań czy ogólnodostępnych szkoleń w ramach prowadzonych postępowań.