Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczyna konsultacje społeczne dotyczące modyfikacji sieci punktów i tras VFR w rejonie lotniska Babice (EPBC).
Propozycja zmiany wynika ze zidentyfikowanych w trakcie operacji na lotnisku EPBC potrzeb związanych z podniesieniem bezpieczeństwa lotów w rejonie lotniska Warszawa/Babice oraz potrzeby zmniejszenia hałasu na otoczenie lotniska EPBC.
W listopadzie 2020 roku na Konferencji organizowanej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego związek KTL AOPA Poland przedstawił pakiet propozycji zmian wokół lotniska Warszawa/Babice EPBC, opisany jako propozycja wspólnie wypracowana z większością stałych użytkowników lotniska, tj. Aeroklubem Warszawskim, Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym oraz Centrum Usług Logistycznych. Propozycja ta zawierała siedem postulatów, z czego jeden (likwidacja trasy VFR EPWA E- EPBC) został zrealizowany wcześniej, natomiast postulaty nr 5 i 6 zostały wstępnie odrzucone jako niezasadne lub niemożliwe do realizacji:
1. Likwidacja punktu EPBC LIMA;
2. Zmiana procedur utraty łączności w locie VFR w ATZ EPBC i RMZ EPWA;
3. Ustanowienie jednokierunkowych tras dolotowych/odlotowych pomiędzy punktem FOXTROTT a lotniskiem EPBC;
4. Powiększenie granic poziomych ATZ EPBC w kierunku punktu EPWA ZULU;
5. Powrót do stałej i zawsze obowiązującej wysokości kręgu (1800ft AMSL) w sektorze ATZ A;
6. Ustanowienie trasy VFR pozwalającej na ominięcie CTR EPMO pomiędzy punktami EPMO QUEBEC i EPWA JULIETT.
Dokument dot. konsultacji zawiera opis powyższych założeń po wstępnej weryfikacji i dostosowaniu koncepcji KTL AOPA do potrzeb służb ATS zapewnianych przez PAŻP oraz po przeanalizowaniu pod kątem zgodności z krajowymi i międzynarodowymi przepisami lotniczymi.
Przypominamy, że niedawno prokuratora wszczęła śledztwo w sprawie nadmiernego ruchu po kręgu do nauki pilotażu wokół lotniska Babice na Bemowie. Rosnąca w siłę od kilkunastu lat armia szkół pilotażu budzi największe emocje związane z nadmiernym hałasem na warszawskim lotnisku, wykorzystywanym również przez śmigłowce Komendy Głównej Policji, a także Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz prywatne i państwowe awionetki. Zdarza się, że awionetki przekraczają wyznaczony tzw. krąg nadlotniskowy i powodują trudny do zniesienia hałas, nie utrzymując wymaganej wysokości.
– W odczuciu mieszkańców, a w szczególności Bemowa, Bielan i Żoliborza, oddziaływanie lotniska jest uciążliwe, nasila się od maja do października. Warszawiacy skarżą się na starty we wczesnych godzinach porannych w weekendy i inne dni wolne od pracy – wyjaśniła Justyna Glusman, dyrektorka-koordynatorka ratusza ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni. Więcej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.