Singapurska grupa lotnicza Changi ujawniła swój najnowszy projekt Terminala 5. W projekcie zaplanowano wykorzystanie wszystkich doświadczeń z czasu ostatniej pandemii COVID-19, więc nowy terminal będzie niemal całkowicie zautomatyzowany. Z możliwością obsługi 50 mln pasażerów rocznie, podniesie to z pewnością konkurencyjność kraju w dziedzinie lotnictwa na najwyższy poziom.
Po raz pierwszy ogłoszony w 2013 roku, Terminal 5 (T5) lotniska Changi to projekt podjęty przez Ministerstwo Transportu (MOT), Urząd Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS) i Changi Airport Group (CAG). Z powodu pandemii koronawirusa projekt T5 został wstrzymany na dwa lata. W tym czasie MOT, CAAS i CAG dokonały ponownej oceny rozwoju lotnictwa i dokonały przeglądu projektu T5, aby uczynić go bardziej modułowym oraz zwiększyć jego odporność i trwałość w świetle obecnych trendów rynkowych w lotnictwie.
Ponowna mobilizacja inżynierów i konsultantów T5 rozpoczęła się w związku z tym, że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że region APAC (Azja-Pacyfik) będzie najszybciej rozwijającym się regionem podróży lotniczych w ciągu najbliższych 20 lat. Dlatego budowa nowego kompleksu terminalowego ma się rozpocząć za 2 lata i zakończyć w połowie 2030 r.
T5 będzie zlokalizowany w obrębie 1.080-hektarowego Changi East, które jest prawie tak duże jak powierzchnia obecnego lotniska Changi. Terminal będzie w stanie obsłużyć około 50 milionów pasażerów rocznie i zostanie zaprojektowany w sposób umożliwiający jego budowę w dwóch fazach, zgodnie ze wzrostem ruchu. Ta dodatkowa przepustowość z T5 wzmocni pozycję lotniska Changi jako głównego węzła lotniczego w regionie i poza nim, a także zapewni, że przyszłe pokolenia Singapurczyków i nie tylko będą mogły nadal korzystać z globalnej łączności Changi.
Najważniejsze cechy nowego T5
W oparciu o wnioski wyciągnięte z pandemii koronawirusa, T5 zostanie zaprojektowany tak, aby w razie potrzeby mógł funkcjonować jako mniejszy subterminal, z przestrzenią, którą można przekształcić do użytku w sytuacjach awaryjnych, takich jak testy czy segregacja pasażerów wysokiego ryzyka.
W T5 zastosowane zostaną również specjalistyczne rozwiązania mające na celu ograniczenie przenoszenia chorób. Obejmuje to systemy bezkontaktowe w punktach kontaktowych dla pasażerów, a także ulepszone systemy wentylacyjne, które mogą być aktywowane podczas pandemii, aby zwiększyć wykorzystanie świeżego powietrza i zminimalizować jego mieszanie.
Zrównoważony budynek
Nowy T5 będzie wizytówką zrównoważonego budownictwa w Singapurze, ponieważ będzie certyfikowany przez Building and Construction Authority jako Green Mark Platinum Super Low Energy Building. Terminal będzie posiadał zainstalowane na dachu panele słoneczne, z bezpośrednim chłodzeniem i inteligentnym systemem kontroli magazynowania energii cieplnej.
Projekt będzie również w stanie zaspokoić potrzeby zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) i zapewnić stałe zasilanie naziemne oraz dostarczanie energii dla samolotów zaparkowanych na stanowiskach postojowych.
Automatyka i technologia
T5 wykorzysta technologię do automatyzacji i cyfryzacji operacji lotniskowych, aby poprawić wrażenia pasażerów i zwiększyć wydajność siły roboczej. Np. T5 może być świadkiem wdrożenia autonomicznych pojazdów wspierających transport bagażu i ładunków w strefie lotniczej, a także robotyki do obsługi bagażu. Terminal zostanie zaprojektowany tak, aby pomieścić i ułatwić wdrożenie takiej technologii na dużą skalę.
Te wysiłki zapewnią lokalnym singapurskim przedsiębiorstwom możliwość budowania zdolności w nowych, wschodzących obszarach, takich jak robotyka i sztuczna inteligencja, a ostatecznie stworzą wysokiej jakości miejsca pracy dla Singapurczyków w ekosystemie lotniska.