Branża lotnicza przygotowuje się do sezonu zimowego. W rejsach do i z Lotniska Chopina dostępnych będzie 13,4 mln foteli, z czego ponad 7,5 mln zaoferuje LOT, odpowiadający za 64 proc. operacji „Okęcia”. Drugim największym operatorem będzie Wizz Air, a trzecim Enter Air. Wśród najpopularniejszych kierunków znajdą się Amsterdam, Wiedeń i Paryż, ale też Kraków, Gdańsk i Wrocław. Linie lotnicze otrzymały od koordynatora więcej slotów niż we wstępnym rozdaniu.
Porównując
wstępny raport slotowy dla Lotniska Chopina na sezon zimowy z zaktualizowanym dokumentem widać wzrost liczby operacji, gdyż zmalał odsetek odrzuconych wniosków o prawa na start i lądowanie. Zewnętrzny koordynator slotów na „Okęciu” przyznał ostatecznie 82,4 proc. wnioskowanych slotów, podczas gdy wstępne rozdanie wskazywało o alokowaniu slotów w 75,1 proc. przypadkach.
Liczba operacji pasażerskich w stołecznym porcie wyniesie maksymalnie 84 045. Wliczając operacje cargo, Lotnisko Chopina obsłuży w zimie 2024/2025 85 252 operacji, o 15,5 proc. więcej niż w poprzednim sezonie zimowym. Linie lotnicze udostępnią w rejsach pasażerskich 13 400 720 foteli, co oznacza 21,2-proc. wzrost w porównaniu do początku ubiegłorocznej zimy i wzrost aż o 47,4 proc., jeśli pod uwagę weźmie się koniec sezonu, który zaczyna swój bieg pod koniec października a kończy pod koniec marca.
LOT liderem ruchu Największym operatorem będą Polskie Linie Lotnicze LOT, które zrealizują 54 525 operacji, generując 64 proc. łącznego ruchu na warszawskim lotnisku. Liczba operacji w zimie wzrośnie 13,7 proc., a w lotach narodowego przewoźnika dostępne będzie 7 580 698 foteli. 10,9 proc. ruchu wygeneruje Wizz Air – ruch będzie trochę większy, gdyż koordynator w rankingu dziesięciu największych linii lotniczych uwzględnia tylko operacje, które są realizowane przez węgierski oddział przewoźnika. Niskokosztowy operator wykona łącznie 9 997 lotów, oferując 2 300 894 foteli.
Trzecim największym przewoźnikiem, w lotniczym sezonie zimowym, będzie Enter Air. Czarterowe linie, które slotów na „Okęciu” nie oddadzą, przewiezie maksymalnie 429 552 pasażerów, realizując 2 732 operacje. Udział w rynku lotów Entera to zaledwie 2,7 proc. Niewiele mniej rejsów (1 946) wykona Lufthansa, która lotami z i do swoich dwóch baz będzie mogła przewieźć 314 880 pasażerów (o pięć proc. więcej niż rok wcześniej). Udział niemieckiego przewoźnika w rynku lotów w Warszawie to 2,3 proc.
1 372 operacje zrealizują czarterowe linie Smartwings Poland, które za pomocą swoich boeingów 737 będą mogły przewieźć na urlop 259 308 pasażerów. KLM, któremu przypadnie 1,4-proc. udział w rynku, udostępni w lotach z i do Amsterdamu 175 744 fotele, realizując 1 152 operacje. Austrian Airlines, Ryanair, Finnair i British Airways, powinni wykonać odpowiednio 1 048, 978, 924 i 920 operacji. Podaż miejsc w lotach przewoźnika z Austrii wyniesie 128 880, operator z Irlandii zaoferuje 185 028 foteli, fińskie linie udostępnią 92 400 miejsc, a w rejsach brytyjskiego flagowca dostępnych będzie 191 780 foteli.
Amsterdam najpopularniejszy kierunkiem Najwięcej operacji, bo aż 2 384 zrealizowane zostanie do i z Amsterdamu. Drugim najpopularniejszym kierunkiem będzie Wiedeń. Trzy linie lotnicze: Austrian Airlines, PLL LOT i Ryanair, wykonają między dwoma miastami łącznie 2 129 operacji (wzrost rok do roku o 15,3 proc.). Na najniższym stopniu podium popularnych tras z „Okęcia” znajdzie się Paryż. Do i z portu Charles do Gaulle odbędzie się 2 026 operacji. 2 002 lotów wykonane zostanie między Warszawą i Frankfurtem, a 1 863 między stolicami Polski i Belgii.
Szóstą najbardziej popularną trasą będą loty do Krakowa, czyli flagowej trasy krajowej LOT-u. Do i z stolicy Małopolski narodowy przewoźnik wykona 1 846 operacji (spadek o 2,1 proc.). O dwie mniej operacji niż do Balic wykonane zostaną między Warszawą a Londynem-Heathrow. Gdańsk (1 831 lotów) i Wrocław (1 821 lotów) okażą się ósmą i dziewiątą najbardziej popularna trasą. Z kolei równe 1 800 operacji (900 rotacji) odbędzie się między „Okęciem” a Kopenhagą.