Przepustowość lotniska Chopina ma się zwiększyć do ok. 30 mln pasażerów rocznie. Zapowiedziano plany rozbudowy. Bez inwestycji w perspektywie do 2035 roku Warszawa straciłaby nawet 80 mln podróżnych - potencjalnych klientów.
– Dzisiaj musimy się mierzyć z zaniechaniami naszych poprzedników. Gdyby w 2019 nie podjęto decyzji o zaprzestaniu modernizacji mielibyśmy dziś przepustowość na 26 – 27 mln pasażerów i moglibyśmy ze spokojem patrzeć na rozwój CPK - powiedział podczas konferencji prasowej z okazji 90-lecia Lotniska Chopina pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek. Jego zdaniem bowiem dwa projekty - budowa megalotniska pod Baranowem i rozbudowa lotniska na warszawskim Okęciu nie tylko ze sobą nie konkurują, lecz wzajemnie się uzupełniają. Bez modernizacji lotniska Chopina i zwiększenia obsługiwanych tu potoków pasażerskich nie można myśleć o rozwoju CPK. Nie ma też mowy o rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT, koniecznych, jeśli mówimy o CPK - przekonywał Maciej Lasek. Zapowiedział jednocześnie, że lotnisko w Warszawie będzie rozbudowywane. - Już wiemy co musimy zrobić, żeby to lotnisko [Chopina] mogło się rozwijać – powiedział Maciej Lasek.
Najważniejsze inwestycje mają się koncentrować na terminalu i płytach postojowych. W planach jest wydłużenie pirsu południowego w stronę dawnego terminala Etiuda, co pozwoli zwiększyć liczbę miejsc dla samolotów i gate’ów zarówno z myślą o strefie Schengen, jak i non-Schengen. Wybudowana ma być także nowa część sortowni bagażu. Główny budynek terminala ma być rozbudowywany na trzech poziomach.
Przebudowany ma być także pirs północny w miejscu gdzie obecnie znajduje się część non Schengen. W planach jest także stworzenie nowej płyty postojowej, gdzie miejsce ma znaleźć nawet 6 samolotów kodu C.
źródło: PPL
Pierwsze prace mają ruszyć w 2026 roku i powinny się zakończyć do roku 2029, przy czym już w roku 2035 nastąpiłaby ich pełna amortyzacja - podaje PPL. Dodatkowo wypracowany zysk szacowany jest w tym okresie na 900 tys. zł. Koszt rozbudowy lotniska może natomiast wynieść ok. 2,4 mld zł.
Inwestycje pozwolą na zwiększenie przepustowości do ok. 30 mln pasażerów rocznie. Bez nich do roku 2035 nieobsłużonych zostałoby nawet do 80 mln pasażerów. Jak powiedział podczas konferencji prasowej przedstawiciel firmy ARUP, przepustowość Mazowsza wyczerpie się już w przyszłym roku, kiedy to lotnisko Chopina planuje przyjąć 20,5 mln podróżnych, a obecna przepustowość wynosi ok. 20 mln.
– Lot z wielką radością przyjmuje wszystkie informacje o rozszerzeniu dostępności hub-owej w Warszawie – skomentował zapowiadane zmiany Michał Fijoł, prezes PLL Lot. Jak dodał, przewoźnik zainwestował już w nowa flotę, a zakupy te związane są właśnie z planami rozbudowy warszawskiego lotniska. - Będziemy mogli zaproponować pasażerom więcej połączeń oraz nowe kierunki – powiedział prezes Lot-u.