Polskie Linie Lotnicze LOT chcą rosnąć na Lotnisku Chopina, lecz ograniczenia infrastrukturalne skutecznie ograniczają dynamiczny wzrost masy, którą przewoźnik miałby przenieść na lotnisko w Baranowie. Koordynator slotowy „Okęcia” odrzucił 41 proc. wniosków LOT-u o nowe sloty w sezonie letnim, alokując liniom tylko 13 344 nowych praw. Podaż w lecie 2025 roku urośnie zaledwie o sześć proc.
Sezon letni, zwłaszcza miesiące wakacyjne, to okres wytężonej pracy branży lotniczej, przede wszystkim przewoźników, którzy zwiększają znacząco oferowanie, oferując znacznie większą liczbę miejsc w lotach względem sezonu zimowego. O ile tegoroczna zima jest dla Lotniska Chopina względnie bezpieczna operacyjna, to przyszłoroczne lato będzie dowodem, że problem z przepustowością na „Okęciu” jest realny.
Od końca października do końca marca, czyli w pięciomiesięcznym okresie przypadającym na sezon zimowy, w rejsach pasażerskich (rozkładowych i czarterowych) dostępne jest 13 400 720 foteli, a największym operatorem – co nie może zaskakiwać – są Polskie Linie Lotnicze LOT, które powinny zrealizować 54 525 operacji (w sprzedaży 7 580 698 foteli), generując 64 proc. łącznego ruchu warszawskim lotniska.
Przyszłoroczny sezon letni, który zacznie swój bieg 29 marca, kończąc się 25 października, będzie „bardzo problemowy” operacyjnie. Wszystkie linie lotnicze zaoferują łącznie 20 653 503 fotele, o 2 075 251 miejsc więcej niż w analogicznym sezonie roku 2024, gdyż większość przewoźników, w tym Polskie Linie Lotnicze LOT, zwiększy oferowanie. Podaż narodowego przewoźnika wyniesie 10 879 704 fotele (wzrost o 680 651 miejsc), co pozwoli osiągnąć 52-proc. udział w rynku lotów pasażerskich.
Trudności operacyjne „Okęcia” wpływają na LOT, który zgłaszał zapotrzebowanie na łącznie 93 976 slotów. Operator znad Wisły jest w posiadaniu 75 021 slotów historycznych na sezon letni, lecz nie wykorzystał 14 352 praw, więc linie odzyskały 60 678 historycznych przydziałów. LOT ubiegał się u koordynatora Lotniska Chopina o 32 711 nowych slotów (59 proc. wszystkich wniosków), ale brytyjska spółka Airport Coordination Limited przyznała 41,1 proc. wnioskowanych praw.
Alokowanie przewoźnikowi, dla którego warszawski port jest swoistym hubem i w którym chce rozwijać ofertę sieciową, 13 344 slotów, co w ostatecznym rozrachunku, dodając historyczne prawa, pozwoli na wykonanie 74 698 operacji (79,5 proc. pierwotnego planu), o 323 mniej niż rok wcześniej. LOT nawet jakby chciał rozszerzać ofertę sieciową, to ograniczenia infrastrukturalne Lotniska Chopina w postaci: terminala i krzyżujących się dróg startowych, skutecznie utrudniają większy wzrost. W lecie 2025 roku liczba operacji spadnie o niecały jeden proc., a LOT uzyska 59,69 proc. udziału w rynku lotów, przy zaoferowaniu o sześć proc. większej podaży foteli.