Operowanie z Lotniska Chopina z początkiem grudnia stało się droższe. Jest to skutek podniesienia przez Polskie Porty Lotnicze m.in. opłaty hałasowej. O połowę zdrożała również obsługa pasażerów korzystających z prywatnych samolotów. Operator warszawskiego portu, aktualizując listę strategicznych tras, chciałby, aby do siatki połączeń dołączyły m.in. Abu Zabi, Addis Abeba, Bangkok, Hanoi, San Francisco, Singapur czy Waszyngton.
W Dzienniku Urzędowym Prezesa Lotnictwa Cywilnego opublikowany został zaktualizowany cennik opłat obowiązujących na warszawskim Lotnisku Chopina. Polskie Porty Lotnicze (PPL), które są operatorem portu im. Fryderyka Chopina nie zdecydowały się na podniesienie opłat pasażerskich, czy za lądowania samolotów realizujących przewozy pasażerskie, lecz z dniem 1 grudnia operowanie na Okęciu stało się droższe, a jest to spowodowane podwyżką opłaty hałasowej i za obsługę ruchu general aviation.
PPL zdecydował się podzielić opłaty hałasowe na trzy przedziały czasowe, które są podzielone na osiem wewnętrznych kategorii. Są one zależne od masy startowej danego statku powietrznego (MTOW). Im większy samolot, tym opłaty stają się większe. Wysokość opłat hałasowych, w zależności od kategorii, wzrosła o odpowiednio 25 i 50 proc. Najtańsze jest operowanie w godzinach 06:00 a godz. 21:59:59. Najdroższe dla przewoźników komercyjnych będzie wykonywanie operacji między godz. 23:30 a 05:29:59.
Nie zmieniła się opłata za obsługę pasażera w terminalu głównym Lotniska Chopina. W dalszym ciągu wynosi ona 81 złotych. W tym samym czasie, aż o połowę, wzrosła opłata za obsługę podróżnego w terminalu General Aviation. Od 1 grudnia opłata wynosi aż 450 złotych. Urosły także opłaty za postój samolotów prywatnych.
15 tras strategicznych
PPL zaktualizował listę destynacji, które chciałby, aby dołączyły do siatki połączeń warszawskiego portu lotniczego. Lista strategicznych tras zawiera: Addis Abebę, Abu Zabi, Bangkok, Bilbao, Bombaj, Boston, Hanoi, Hanower, Kair, Lyon, Manchester, San Francisco, Sewillę, Singapur oraz Waszyngton D.C.
Destynacje w USA są kierunkami, do których chęć latania wyrażają Polskie Linie Lotnicze LOT. Podobnie jest z Singapurem, do którego polski przewoźnik latał, lecz w wyniku pandemii COVID-19 połączenie z Państwem Lwa zostało zawieszone i nie wróciło do siatki połączeń. LOT przed pandemią łączył także Lotnisko Chopina z Hanowerem.
Bezpośrednie połączenia lotnicze do Bilbao Wizz Air przywróci na wiosnę 2024 roku. Do Sewilli regularne rejsy oferują węgierskie linie lotnicze. Do serca Andaluzji airbusy A321neo latają dwa razy w tygodniu. Niskokosztowy przewoźnik mógłby otworzyć zapewne połączenie do Lyonu, gdyż Wizz Air realizuje obecnie rejsy do stolicy francuskiego regionu Owernia-Rodan-Alpy z Krakowa. Podobnie wygląda sytuacja ze stolicą Zjednoczonych Emiratów Arabskich, do której węgierskie linie latają z Katowic i Krakowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.