Lotnisko Chopina w Warszawie nawiązało współpracę, która ułatwi podróżowanie osobom z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Dzięki programowi Hidden Disabilities Sunflower pasażerowie w dyskretny sposób informują otoczenie o ich szczególnych potrzebach. Inicjatywa jest już obecna na ponad 300 lotniskach na świecie.
Lotnisko Chopina w Warszawie oficjalnie dołącza do międzynarodowej inicjatywy Hidden Disabilities Sunflower, której celem jest wsparcie osób z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Od teraz pasażerowie mogą korzystać ze specjalnych smyczy z symbolem słonecznika, które w dyskretny sposób sygnalizują, że dana osoba może potrzebować dodatkowego wsparcia lub większego zrozumienia w trakcie swojej podróży.
– Jako największy port lotniczy w Polsce chcemy, aby nasze lotnisko było miejscem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich podróżnych. Włączenie się w program Hidden Disabilities Sunflower to kolejny krok w kierunku poprawy komfortu pasażerów z ukrytymi niepełnosprawnościami, którzy często mierzą się z niewidocznymi barierami w podróży. Dzięki temu rozwiązaniu możemy lepiej odpowiadać na ich potrzeby – podkreśla Adam Sanocki, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu.
Bez konieczności tłumaczenia sytuacji
Osoby z niepełnosprawnościami, zarówno widocznymi, jak i niewidocznymi, mogą wymagać indywidualnego podejścia i różnego rodzaju wsparcia ze strony personelu lotniska oraz innych podróżnych. Symbol słonecznika na zielonym tle, rozpoznawalny już na ponad 300 lotniskach na świecie, pomaga otoczeniu zidentyfikować osoby, które mogą potrzebować dodatkowej uwagi, a jednocześnie nie narzuca im konieczności tłumaczenia swojej sytuacji.
– Dążymy do tego, aby każda osoba podróżująca przez Lotnisko Chopina czuła się komfortowo i bezpiecznie. Program Hidden Disabilities Sunflower to inicjatywa, która realnie zmienia sposób, w jaki myślimy o dostępności – nie tylko w kontekście infrastruktury, ale także empatii i świadomości społecznej – mówi Paulina Paga, pełnomocnik zarządu ds. ESG.
Smycze z logiem Hidden Disabilities Sunflower można bezpłatnie pobrać w punktach informacji lotniskowej. Ich posiadanie nie oznacza przywilejów, ale sygnalizuje, że dana osoba może potrzebować większej cierpliwości, zrozumienia lub wsparcia podczas procedur lotniskowych.
Podróżowanie może być wyzwaniem dla osób z ukrytymi niepełnosprawnościami, dlatego tak ważne jest, aby miejsca publiczne – w tym lotniska – oferowały im wsparcie. Cieszymy się, że Lotnisko Chopina dołączyło do globalnej społeczności Sunflower i wspólnie możemy sprawić, że podróże staną się bardziej dostępne dla wszystkich – mówi Ewa Senderacki z programu Hidden Disabilities Sunflower.
Lotnisko Chopina stawia na dostępność
Lotnisko Chopina konsekwentnie podnosi standardy dostępności, aby zapewnić komfortową i bezpieczną podróż wszystkim pasażerom, w tym osobom z niepełnosprawnościami. Dołączenie do programu Hidden Disabilities Sunflower to jedno z wielu działań realizowanych w tym obszarze.
Kluczowym elementem wsparcia jest bezpłatna asysta PRM (Passengers with Reduced Mobility). Pasażerowie z niepełnosprawnością lub ograniczoną mobilnością mogą skorzystać z pomocy asystentów na każdym etapie podróży – od momentu przybycia na lotnisko, przez odprawę i kontrolę bezpieczeństwa, aż po wejście na pokład. Po przylocie asysta PRM zapewnia wsparcie aż do wyjścia z terminala, pomagając w dotarciu do wskazanego miejsca, np. postoju taksówek.
Już w 2015 roku Lotnisko Chopina jako pierwszy port lotniczy w Polsce uzyskało certyfikat "Obiekt Bez Barier", potwierdzający jego dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W 2025 roku lotnisko pomyślnie przeszło recertyfikację, co świadczy o nieustannym dążeniu do podnoszenia jakości obsługi pasażerów.
W ramach działań na rzecz dostępności Lotnisko Chopina wdrożyło system TOTUPOINT, który wspiera osoby niewidome i niedowidzące w samodzielnym poruszaniu się po terminalu. Jest to innowacyjne rozwiązanie bazujące na technologii beaconów – niewielkich nadajników emitujących sygnały dźwiękowe i tekstowe, które pasażerowie odbierają za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki aplikacji i komunikatom głosowym pasażerowie mogą łatwiej odnaleźć kluczowe punkty infrastruktury, takie jak stanowiska odprawy, bramki kontroli bezpieczeństwa czy wyjścia do samolotów.
Działania Lotniska Chopina na rzecz dostępności to element długofalowej strategii, której celem jest tworzenie przyjaznej przestrzeni dla wszystkich podróżnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.