Partner serwisu
Biznes i przemysł

LS Airport Services: Na czym polega odladzanie samolotów? (Zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Wraz z nadejściem zimy, firmy handlingowe na całym świecie muszą się zmierzyć z trudnymi warunkami atmosferycznymi i przygotowaniem samolotów do startu. Nie inaczej jest na Lotnisku Chopina, gdzie pracownicy obsługi naziemnej LS Airport Services przygotowania do sezonu zimowego rozpoczynają w połowie wakacji.

Przygotowania lotniska do zimy to rozbudowany proces, który wymaga odpowiedniego przeszkolenia pracowników wraz z gotowością sprzętową – zazwyczaj na długo przed nastaniem pierwszych mrozów. Firmy handlingowe, w przypadku Lotniska Chopina to LS Airport Services, muszą na początku zapewnić wystarczającą ilość potrzebnego płynu do odladzania samolotów.

– Tegoroczna zima wymusiła wykonywanie usługi odladzania zdecydowanie częściej niż w roku ubiegłym. Warto jednak mieć na uwadze, że poprzedni sezon był wyjątkowo ciepły – tłumaczy Anna Rosek, prezes zarządu LSAS.

Odladzanie to szereg czynności

W zimie samoloty nie są myte, lecz są pozbawiane zanieczyszczeń typu lód, śnieg czy szron. Samolot gotowy do odlotu zostaje skierowany na miejsce przygotowane właśnie do odladzania. To proces, który jest konieczny, aby maszyna w powietrzu zachowała najlepszą aerodynamikę. Wszystkie elementy konstrukcji odrzutowców dostosowywane są tak, aby w czasie lotu generować jak najmniejsze opory, a powierzchnie skrzydeł, stateczników oraz kadłuba były gładkie, muszą być więc wolne od zanieczyszczeń i obciążeń.

– Odladzanie pozostaje jednym z najważniejszych i jednocześnie najbardziej widowiskowych procesów obsługi naziemnej realizowanych przez nas zimą. Odladzamy i zabezpieczamy wszystkie typy statków powietrznych. Nieustannie inwestujemy w najwyższej jakości sprzęt i obecnie dysponujemy największym taborem tego rodzaju – możemy śmiało powiedzieć, że nas żadna zima nie zaskoczy – wyjaśnia Anna Rosek.

Na odladzanie samolotu składa się szereg różnych czynności. Pierwszą z nich jest uzyskanie dokładnych informacji od lokalnej stacji meteorologicznej, odnośnie aktualnej temperatury powietrza czy rodzaju i intensywności opadów. Następnie, w porozumieniu między dowódcą danego rejsu oraz pracownikiem obsługi naziemnej, podejmowana jest decyzja o tym, które elementy statku powietrznego wymagają odlodzenia. Następnie pracownicy LS Airport Services dobierają odpowiednie stężenie płynów odlodzeniowych oraz ustalają czasy ochrony. Decyzję o odladzaniu podejmuje kapitan danego rejsu.

Co ciekawe, odladzanie samolotów wykonywane jest z pasażerami na pokładzie – po to, aby skrócić czas od końca procesu do startu samolotu. Odladzać bowiem można tylko w wyznaczonych miejscach portu lotniczego, na specjalnej płycie, położonej możliwie najbliżej progu drogi startowej.

Najpierw statecznik

Odladzanie samolotu rozpoczyna się od najwyższego punktu, czyli od statecznika – następnie odladza się kadłub, a na końcu skrzydła. W przypadku, kiedy odlodzenia wymaga powierzchnia pod skrzydłami, wówczas to ona odladzana jest jako pierwsza, a później pracownicy powracają do statecznika, kadłuba i skrzydeł. W przypadku samolotów turbośmigłowych odladzanie odbywa się przy włączonym silniku, ale zatrzymanych łopatach, natomiast w przypadku samolotów odrzutowych przeprowadza się je przy włączonych silnikach. Wyjątkiem jest odladzanie pod skrzydłami – wówczas, niezależnie od typu samolotu, silnik musi być wyłączony.

Odladzanie samolotów można realizować w dwóch stopniach. Pierwszy stopień to nic innego jak oczyszczenie powierzchni samolotu, w trakcie którego nie występują zjawiska, które mogą ponownie zanieczyszczać powierzchnię statku powietrznego. Jeżeli jednak trwa opad śniegu, to po pierwszym stopniu, czyli oczyszczeniu, następuje drugi stopień – dodatkowe zabezpieczenie powierzchni. Polega ono na pokryciu powierzchni samolotu płynem o specjalnej konsystencji, który utrzyma ją czystą na określony czas. Opad, który występuje w międzyczasie, ma zostać odizolowany. Stosowany w tym wariancie płyn jest tak gęsty, że śnieg gromadzi się na jego górnej powierzchni, nie przywierając do samolotu.

Zazwyczaj odladzanie odbywa się dwoma pojazdami. Każdy pojazd posiada kierowcę oraz operatora, który za pomocą odpowiednich pistoletów przeprowadza proces odladzania. Po zakończeniu standardowej obsługi na stanowisku postojowym samolot kołuje na płytę do odladzania. Koordynator rejsu nawiązuje kontakt z załogą i potwierdza gotowość załogi do odlodzenia. Jeżeli samolot jest gotowy, można przystąpić do procesu oczyszczenia zanieczyszczeń oraz zabezpieczenia. Cały przebieg tego procesu nadzoruje koordynator rejsu. Po zakończeniu następuje podanie meldunku do załogi oraz potwierdzeniu niezbędnych danych. Jeżeli załoga stwierdzi, że wszystko jest w porządku, daje pozwolenie na rozłączenie kontaktu z załogą i samolot jest wówczas gotowy do startu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Lotnisko Chopina: Nowy dzienny rekord i blisko 2 mln pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowy dzienny rekord i blisko 2 mln pasażerów w sierpniu

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Tak lotniska walczą z zimą! Jak wygląda odladzanie samolotów (Wywiad i zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Lotnisko Chopina: Nowy dzienny rekord i blisko 2 mln pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowy dzienny rekord i blisko 2 mln pasażerów w sierpniu

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Tak lotniska walczą z zimą! Jak wygląda odladzanie samolotów (Wywiad i zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5