Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Grenlandii jako ofiara kryzysu klimatycznego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko Grenlandii jako ofiara kryzysu klimatycznego
fot. youtube
Główny port lotniczy Grenlandii planuje zakończyć loty cywilne w ciągu pięciu lat. Przyczyną są zmiany klimatyczne, spowodowane topnieniem wiecznej zmarzliny, co przekłada się na pęknięcia pasa startowego.

Lotnisko Kangerlussuaq, główne lotnisko Grenlandii obsłużyło w zeszłym roku 11 000 startów i lądowań. Ale jego przyszłość od pewnego czasu stoi pod dużym znakiem zapytania. Wszystko ze względu na cykliczne podtopienia jego infrastruktury.

Wieczna zmarzlina to warstwa gleby utrzymująca temperaturę poniżej punktu zamarzania wody. Jej powierzchnia kurczy się wraz ze wzrostem temperatury na planecie. Dla pracowników lotniska to ciągłe utrapienie, gdyż zbudowany na terenie wiecznej zmarzliny port jest stale podtapiany, co powoduje poważne pęknięcia na całej długości pasa startowego. W rezultacie nierównej walki z siłami natury, władze zdecydowały się na budowę zupełnie nowego obiektu w innym miejscu wyspy.

– Trwa budowa nowego lotniska w Nuuk i na północy, a duńskie siły powietrzne przejmą odpowiedzialność za lotnisko Kangerlussuaq – powiedział dyrektor lotniska Peter Høgh.

Grenlandia jest największą na świecie wyspą, a około 80 procent jej powierzchni zajmuje pokrywa lodowa. Jednak globalne ocieplenie radykalnie przekształca Grenlandię, powodując topnienie pokrywy lodowej w szybszym tempie, niż wcześniej sądzono, co potwierdzają najnowsze badania.

Sytuacja lotniska pokazuje, jak zmiany klimatu wpływają nie tylko na środowisko naturalne, ale też zabudowane. Grenlandia ma powierzchnię wynoszącą ponad dwa miliony sto sześćdziesiąt tysięcy kilometrów kwadratowych. Jest więc prawie siedmiokrotnie większa od Polski. Na wyspie nie ma dróg, więc cały ruch pomiędzy osadami rozsianymi na tym bezkresie jest realizowany poprzez helikoptery i samoloty kursujące pomiędzy dwunastoma lotniskami. Air Greenland jest jedynym przewoźnikiem odpowiedzialnym za te połączenia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ocieplenie klimatu powodem wzrostu siły turbulencji

Biznes i przemysł

Qatar Airways korumpowały unijnych urzędników?

Prawo i polityka

Qatar Airways korumpowały unijnych urzędników?

Mateusz Kieruzal 09 marca 2023

Zobacz również:

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Biznes i przemysł

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Roman Czubiński 14 sierpnia 2022

Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Ocieplenie klimatu powodem wzrostu siły turbulencji

Biznes i przemysł

Qatar Airways korumpowały unijnych urzędników?

Prawo i polityka

Qatar Airways korumpowały unijnych urzędników?

Mateusz Kieruzal 09 marca 2023

Zobacz również:

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Biznes i przemysł

USA: Specjalne wagony pochłoną nadmiar CO2?

Roman Czubiński 14 sierpnia 2022

Pociąg czy samolot? Czym szybciej po Polsce i Europie?

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5