Port lotniczy Guangzhou Baiyun International Airport do 2035 r. stanie się ważnym globalnym hubem lotniczym, przewidują plany samorządu miasta. Jest to jeden z elementów komunikacyjnego masterplanu Guangzhou.
Plany dotyczące kantońskiego lotniska oraz całej sieci transportowej miasta zostały nakreślone w dokumencie “Kompleksowy plan hubu transportowego Guangzhou (2018–2035)” przyjętym przez Biuro Generalne Samorządu Guangzhou. Zgodnie z założeniami masterplanu, w 2020 r. w Guangzhou ustanowiony zostanie kompleksowy międzynarodowy hub transportowy. Do 2035 r. Guangzhou stworzy globalny hub transportowy, łączący transport morski, naziemny (w tym różne rodzaje transportu szynowego) oraz transport powietrzny. Filarami systemu transportowego miasta będą port lotniczy Guangzhou Baiyun International Airport, port morski w Guanzhou, hub kolejowy oraz KDP.
Lotnisko będzie gotowe na 100 mln pasażerów rocznie
Zaplanowane zmiany oznaczają, że lotnisko w Guangzhou będzie musiało znacząco zwiększyć skalę swoich operacji. Obecnie port lotniczy dysponuje trzema drogami startowymi (trzeci droga startowa została oddana do użytku w 2015 r.) oraz dwoma terminalami pasażerskimi (najnowszy terminal został oddany do użytku w ubiegłym roku), co pozwala osiągnąć przepustowość na poziomie 80 mln pasażerów oraz 2,5 mln ton cargo rocznie. W 2017 r. port Baiyun International obsłużył prawie 66 mln pasażerów, co oznacza, iż jest trzecim największym lotniskiem w Chinach i 13. na świecie pod względem ruchu pasażerskiego. Rozbudowanie infrastruktury lotniska o trzeci terminal pasażerski oraz dwie nowe drogi startowe podniesie przepustowość portu do poziomu 100 mln pasażerów oraz 5 mln ton cargo rocznie. Zgodnie z planami, inwestycje zostaną ukończone już w 2022 r.
Z Guangzhou polecimy do CPK?
Masterplan komunikacyjny Guangzhou przewiduje, że zwiększona przepustowość lotniska posłuży w dużej mierze do obsługi międzynarodowych tras lotniczych. W tej chwili takich tras jest 87, czyli niedużo, jeśli porówna się Guangzhou z portami lotniczymi Beijing Capital Airport, Shanghai Pudong Airport czy Hong Kong International Airport, czytamy w raporcie dołączonym do masterplanu. Zgodnie z przyjętymi założeniami rozwoju, sytuacja ta ma się radykalnie zmienić – do 2035 r. z Guangzhou dolecimy bezpośrednio do wszystkich ważnych lotnisk na świecie położonych w obrębie 12 godzin lotu od Kantonu. Wynika z tego, że w przyszłości możemy spodziewać się bezpośrednich lotów z Guangzhou do Warszawy.
Rozbudowa portu lotniczego w Guangzhou jest jedną z inwestycji sektora lotniczego w Chinach. W październiku ubiegłego roku, Chiny dysponowały dokładnie 234 lotniskami cywilnymi. Do 2035 r. liczba lotnisk wzrośnie do 450, przewidują plany ogłoszone 10 grudnia przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). W 2035 r. Chiny staną się największym rynkiem lotniczym świata, obsługując 25 proc. wszystkich pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.