PKP Polskie Linie Kolejowe i Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowę na dofinansowanie projektu odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Oznacza to także utworzenie połączenia kolejowego do lotniska Katowice-Pyrzowice.
Umowa na projekt pod nazwą „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” została podpisana dzisiaj (19 września) w Katowicach przez przedstawicieli CUPT-u i PKP PLK. Informację podało na Twitterze Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość dofinansowania to 503 mln zł, a inwestycja zostanie zrealizowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
O tym, że projektowana odbudowa linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która zapewnia transport kolejowy między miastem a lotniskiem, uzyskała dofinansowanie unijne
wiadomo było w lipcu – informował o tym wiceminister inwestycji i rozwoju, Witold Słowik.
Planowana inwestycja jest warta 742 mln zł. Wsparcie Unii Europejskiej, po odliczeniu kosztów, które nie kwalifikowały się do dofinansowania (ok. 152 mln zł), jest niebagatelne, a było kluczowe dla zapewnienia portu lotniczemu w Katowicach połączenie z miastem. Wolne środki w Krajowym Programie Kolejowym nie wystarczyłyby bowiem na zapewnienie dojazdu pociągiem z konurbacji górnośląsko-zagłębiowskiej na lotnisko.
Poza pracami budowlanymi, inwestycja obejmuje zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego. Cała dokumentacja potrzebna do przeprowadzenia inwestycji powinna być gotowa w sierpniu 2019 roku. W przyszłym roku ma zostać również ogłoszony przetarg na jej wykonanie, którego rozstrzygnięcie zaplanowano na 2020 rok. Prace budowlane potrwają do końca 2022 roku.
Dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach będzie możliwy zarówno od strony Tarnowskich Gór jak i Zawiercia. Orientacyjny czas przejazdu na lotnisko z Tarnowskich Gór to ok. 17 minut natomiast z Zawiercia ok. 23 minuty. Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW-913 relacji Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). PKP PLK planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.
Przypomnijmy, że także drugi z projektów, połączenie kolejowe z Rzeszowa do portu lotniczego w Jasionce,
został już zatwierdzony. Umowę na dofinansowanie podpisano dwa miesiące temu, 19 lipca.