Około miliarda złotych planuje zainwestować krakowskie lotnisko w rozwój infrastruktury. To konieczne, bo prognozy ruchu pasażerskiego wskazują, że w 2036 r. Kraków Airport obsłuży nawet 12 mln pasażerów.
Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Krakowa i Małopolski.
Ubiegłe lata były przełomowe w historii portu w Balicach. Zakończył się pewien etap inwestycji zarówno w strefie zastrzeżonej, jak i ogólnodostępnej lotniska. W ubiegłym roku podjęto decyzję o przyjęciu planu inwestycyjnego do roku 2023, którego najważniejszym elementem jest budowa nowej drogi startowej.
Rozpoczęto również prace nad Planem Generalnym, czyli planem rozwoju całego lotniska Kraków/Balice, ponieważ o możliwości obsługi pasażerów nie decyduje tylko droga startowa, ale cała infrastruktura lotniskowa m.in.: terminal, płyta postojowa, parkingi. Wszystkie tendencje na rynku usług lotniczych pokazują, że ruch lotniczy w Polsce będzie wzrastał. Nie omija to i największego portu regionalnego w Polsce, który w tym roku planuje obsłużyć 6,4 miliona podróżnych.
Urząd Lotnictwa Cywilnego przewiduje, że w 2035 roku wszystkie polskie lotniska obsłużą 94 mln pasażerów. Dla porównania w 2017 ta liczba osiągnęła poziom 36 mln.
Plan Generalny Kraków Airport do roku 2036
Plan Generalny uwzględnia trendy zachodzące na rynku lotniczym i wpisuje się w rozwój regionu i branży w Polsce oraz Europie. Przyjęty przez wszystkie organy spółki „Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice” jest rozwinięciem przyjętego w ubiegłym roku „Planu inwestycji do roku 2023”. Plan Generalny wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwudziestu lat. Podstawą dalszej modernizacji lotniska pozostaje budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego.
Realizacja zadań opisanych w Planie Generalnym lotniska została podzielona na trzy etapy. Dzięki ich zakończeniu w 2036 roku, port lotniczy będzie przygotowany na obsłużenie nawet 12 milionów pasażerów w ciągu roku i obsługę ruchu lotniczego, będącego również efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Kraków Airport w 2017 roku oferuje połączenia na cztery kontynenty (Europa, Afryka, Azja i Ameryka Północna). W 2036 r. nadal będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C np. B-738, A-319 czy A-320.
Terminal na 12 mln pasażerów
Rozbudowany zostanie terminal pasażerski, który docelowo będzie miał powierzchnię ok. 80 tys. m² (obecnie 55 tys. m²). Na płycie postojowej znajdzie się docelowo 35 stanowisk – w tym 13 nowych dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska).
Zostanie zmieniona lokalizacja terminalu cargo. O około 50% zwiększy się jego powierzchnia magazynowa. Zgodnie z planem fracht, jak do tej pory, będzie obsługiwany głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska. Obecny terminal towarowy zostanie wyburzony. W jego miejscu rozbudowany zostanie terminal pasażerski.
Prace już trwają. 19 października podpisano umowę na opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej i projektu budowlanego dla rozbudowy terminala pasażerskiego.
Na zaplanowane inwestycje w ciągu najbliższych dwudziestu lat Kraków Airport chce przeznaczyć około miliarda złotych. Jak zapewniają władze portu – Wszystkie inwestycje realizowane będą zgodnie z przepisami o ochronie środowiska i w sposób bezpieczny dla kondycji finansowej spółki, a finansowanie będzie się odbywać głównie z własnych źródeł spółki oraz emisji obligacji.
Prognozy zatrudnienia
Zgodnie z wynikami analizy przeprowadzonej przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ACI – Airports Council International), oddziaływanie lotnisk na gospodarkę w regionie można podzielić na cztery grupy: bezpośrednie, pośrednie (związane z działalnością firm na lotniskach), wzbudzone (wydatki i inwestycje osób, które czerpią przychód z działalności lotnisk) i katalityczne (wpływ na rozwój przedsiębiorstw i napływ inwestorów). Dzięki rozwojowi Kraków Airport do 2036 roku powstanie w regionie łącznie ponad 10 tysięcy dodatkowych miejsc pracy odzwierciedlających cztery wspomniane wymiary oddziaływania lotniska na rynek pracy.
Rozwój infrastruktury okołolotniskowej
Jak informują władze portu w Balicach – Lotnisko regionalne, jakim jest Kraków Airport, to ważny element infrastruktury transportowej kraju, konieczne jest zatem wdrożenie rozwiązań drogowych umożliwiających lepszy dojazd do lotniska. Decyzje o ich realizacji nie leżą w kompetencji portu. Kraków Airport wspierało m.in. budowę obwodnicy Zabierzowa, zabiega również o przeniesienie drogi wojewódzkiej nr 774 w miejsce po północnej stronie obwodnicy autostradowej. To rozwiązania komunikacyjne, ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców, pracowników lotniska – wpływają na poprawę drożności sieci dróg wokół portu lotniczego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.