100 milionowy pasażer chińskiego stołecznego lotniska został obsłużony 28 grudnia ubiegłego roku, wynika z informacji prasowej Beijing Capital. Tym samym port lotniczy po raz pierwszy w historii przekroczył granicę 100 mln pasażerów, poprawiając swój wynik za 2017 r., który wyniósł 95,8 mln pasażerów.
Pekin tuż za Atlantą
Pekin, jest drugim lotniskiem w historii, które może pochwalić się dziesięciocyfrową liczbą pasażerów obsłużonych w ciągu pojedynczego roku – wcześniej podobny wyczyn kilkakrotnie osiągał port lotniczy Hartsfield–Jackson International Airport w Atlancie. Ten główny amerykański hub przesiadkowy, który od 1998 r. dzierży tytuł lotniska o największym ruchu pasażerskim na świecie, po raz pierwszy obsłużył ponad 100 mln pasażerów rocznie w 2012 r. Lata 2015-2017 to trzy lata z rzędu, w których Atlanta notowała dziesięciocyfrowy ruch pasażerski i wszystko wskazuje na to, że również w 2018 r. lotnisko przekroczyło próg 100 mln pasażerów, jednak na oficjalne dane będziemy musieli jeszcze poczekać prawdopodobnie do drugiej połowy stycznia.
Szanse na to, by port lotniczy Beijing Capital także w 2019 r. obsłużył ponad 100 mln osób są niewielkie. Wszystko przez to, że zgodnie z planami już w tym roku działalność zainauguruje drugi port lotniczy obsługujący ruch lotniczy w Pekinie, Beijing Daxing. Tym samym lotniczy ruch pasażerski stolicy Chin zostanie rozłożony pomiędzy oba lotniska. Dotychczasowy port lotniczy Beijing Capital będzie obsługiwał głównie linie lotnicze zrzeszone w sojuszu lotniczym Star Alliance, w tym Air China, przewoźnika narodowego Chin oraz PLL LOT. Linie lotnicze zrzeszone w sojuszach SkyTeam przeniosą swoje operacje do Daxing. Niektórzy chińscy przewoźnicy tacy jak China Southern czy China Eastern, już zapowiedzieli, że rozbudują swoje oferowanie z Pekinu, wykorzystując nowe lotnisko jako swój hub.
Beijing Capital ofiarą własnego sukcesu
Port lotniczy Beijing Capital funkcjonuje w obecnej lokalizacji od 1958 r., jednak do ligi największych lotnisk świata dołączył w 2008 r., tuż po otwarciu trzeciego terminala pasażerskiego. Najnowszy terminal, za projektem którego stoi biuro projektowe Foster + Partners, a także ARUP i Netherlands Airport Consultants (NACO), w chwili otwarcia był największym budynkiem świata. Dzięki inwestycji, już w 2009 r. Beijing Capital stał się największym portem lotniczym Azji pod względem ruchu pasażerskiego, wyprzedzając tokijskie lotnisko Haneda, a od 2010 r. drugim po Atlancie największym lotniskiem świata pod względem ruchu pasażerskiego.
Błyskawiczne tempo wzrostu liczby pasażerów spowodowało jednak, że Beijng Capital stał się ofiarą własnego sukcesu – bardzo szybko stało się jasne, że nawet pomimo rozbudowy lotnisko jest na prostej drodze do osiągnięcia kresu przepustowości. Stąd też w 2013 r., pięć lat po inauguracji terminala 3 Beijing Capital, zapadła decyzja o budowie nowego lotniska w Daxing. Przekroczenie przez Beijing Capital granicy 100 mln obsłużonych pasażerów może stanowić symboliczne zwieńczenie okresu, w którym ten port lotniczy samodzielnie odpowiadał za rozwój lotniczy stolicy Chin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.