Jeszcze przed kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19, działalność portu lotniczego w Pradze i wszystkich innych podmiotów z branży turystycznej stanowiła około 3 proc. całkowitego PKB Czech, a turystyka ponad 4 proc. zatrudnienia. „Zakładamy, że dalszy rozwój lotniska w Pradze przyczyni się do wzrostu czeskiej gospodarki i doprowadzi do powstania nowych miejsc pracy” – pisze w komunikacie praskie lotnisko.
Tylko dzięki dalszemu rozwojowi infrastruktury Port Lotniczy Praga im. Václava Havla pozostanie konkurencyjny również w stosunku do okolicznych lotnisk w Wiedniu, Budapeszcie czy Warszawie, które nieustannie ewoluują pod względem konstrukcyjnym i technologicznym. W ten sposób lotnisko w Pradze ma długoterminową szansę na odniesienie sukcesu w konkurencji do nowo otwartego lotniska Berlin-Brandenburg – uważają władze portu.
W przypadku braku długoterminowego rozwoju, praski port lotniczy może stracić swoją konkurencyjność i stać się lotniskiem o znaczeniu regionalnym, z ograniczoną siecią połączeń lotniczych i ograniczonymi usługami dla pasażerów. Dlatego też władze portu nadal przewidują realizację długoterminowych projektów w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Inwestycje obejmą głównie rozbudowę Terminalu 2 i rekonfigurację systemu pasów startowych, w tym budowę równoległej drogi startowej, aby zastąpić dwie przecinające się płyty.
Uruchomienie równoległego pasa startowego ma przynieść korzyści w postaci płynniejszej obsługi samolotów przy starcie i lądowaniu, ale także zwiększenia zasięgu bezpośrednich lotów pasażerskich. Rozpoczęcie operacji na równoległym pasie startowym uwolni również dzienną przepustowość operacyjną, co pozwoli na zamknięcie lotniska na noc. Jest to szczególnie ważne ze względu na jakość życia mieszkańców wokół portu i wybranych dzielnic Pragi. Ponadto, zwłaszcza w obliczu obecnego kryzysu związanego z pandemią COVID-19, port lotniczy w Pradze oczekuje, że realizacja inwestycji w rozwój lotniska pomoże również ożywić gospodarkę i ożywić wzrost gospodarczy.
Budowa Terminalu 2 powinna rozpocząć się około 2025, a najpóźniej do 2028 roku. Wtedy też rozpocznie się rekonfiguracja systemu pasów startowych. To projekty, które są planowane z uwzględnieniem długoterminowego rozwoju transportu lotniczego z myślą o najbliższych kilku dekadach.
Równolegle z przygotowaniami do modernizacji, lotnisko w Pradze współpracuje z Kolejami nad projektem połączenia kolejowego portu z centrum stolicy Czech. Przygotowania do tego przedsięwzięcia idą pełną parą, więc do czasu zakończenia realizacji głównych planów rozwoju Portu Lotniczego w Pradze, połączenie kolejowe z lotniskiem zostanie oddane do użytku.
Warto również dodać, że port przygotowuje się do
gruntownej modernizacji Terminalu 3 w ćwierć wieku po powstaniu obiektu. Inwestycja pochłonie 250 mln koron (ok. 42 mln zł). Przebudowa planowana jest od lipca 2021 do kwietnia 2022.