Decyzją Federalnego Sądu Administracyjnego port lotniczy w Wiedniu będzie miał trzeci pas startowy. Zgoda na inwestycję jest, ale pod pewnymi warunkami – lotnisko musi uwzględnić normy hałasowe.
Władze lotniska argumentują, że nowy pas startowy jest konieczny, bo port zbliża się do progu przepustowości. Wiedeń-Schwechat, czyli największy międzynarodowy port lotniczy Austrii, oddalony o 18 km na południowy – wschód od Wiednia, w 2017 roku obsłużył 24 miliony pasażerów w 2017 r. Dla porównania, z Lotniska Chopina w zeszłym roku skorzystało 15,5 mln pasażerów.
Sprawa budowy nowego pasa wzbudzała kontrowersję. Plany budowy trzeciego pasa w Wiedniu zostały skierowane do rozpatrzenia w marcu 2007. Pierwotnie port lotniczy zakładał jego uruchomienie w 2021 roku. Opóźnienie spowodowane jest wyrokiem sądu administracyjnego instancji, który zablokował rozbudowę ze względu na ochronę środowiska. Trybunał Konstytucyjny w Austrii
podważył wówczas tę decyzję, ale skierował ją do ponownego rozpatrzenia. Pozytywna odpowiedź Federalnego Sądu Administracyjnego daje administratorom zielone światło do kontynuowania projektu.
Wiedeński port lotniczy jest największym lotniskiem w Austrii i służy jako drugi hub w sieci Lufthansy, przewodzącej Star Alliance. Skupia ruch w Europie Wschodniej i oferuje połączenia do krajów azjatyckich. Także niskokosztowe linie lotnicze Wizz Air
planują rozwój swojej działalności właśnie na austriackim rynku. W wiedeńską bazę Węgrzy chcą zainwestować ponad 570 mln dolarów, zwiększając liczbę samolotów do pięciu i siatkę połączeń do 27 tras. Dodatkowe samoloty pozwolą linii na dalszą dywersyfikację i rozbudowę sieci wiedeńskiej, przy jednoczesnym zapewnieniu niedrogich połączeń dla pasażerów korzystających z tego lotniska. Oferta Wizz Air z Austrii obejmie dziewięć nowych połączeń oferowanych z Wiednia do Nicei we Francji, Rejkaviku na Islandii, Katanii i Mediolanu we Włoszech, Lizbony w Portugalii, Madrytu w Hiszpanii, Malmo i Sztokholmu Skavsta w Szwecji oraz Charkowa na Ukrainie.