Łotwa podejmuje teraz trudne decyzje strategiczne o optymalizacji i fazowaniu projektu Rail Baltiki – międzynarodowego korytarza kolejowego, który ma połączyć Kraje Bałtyckie z Polską. Jedna ze zmian ma dotyczyć budowanej stacji przy lotnisku w Rydze.
Nadziemna stacja kolejowa przy lotnisku w Rydze jest
w trakcie realizacji. Pierwotny plan zakładał jej połączenie normalnotorową linią kolejową (1435 mm) z przebudowywaną w ramach Rail Baltiki stacji Ryga Centralna. Teraz jednak zapadają
decyzje o fazowaniu projektu.
Wśród nierozstrzygniętych zagadnień pozostaje kwestia powiązania ryskiego węza kolejowego – i dwóch budowanych międzynarodowych stacji (Ryga Centralna i tej przy lotnisku) – z główną trasą Rail Batiki. Chodzi o
wybór połączenia, które będzie realizowane w pierwszej kolejność (Misa – lotnisko RIC czy Upeslejas – Ryga Centralna RCS).
W związku z fazowaniem projektu Eiropas Dzelzceļa līnijas, które wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, zamierza dostosowywać powstającą stację przy lotnisku do występującego w tym kraju rozstawu 1520 mm. – Terminal Rail Baltica na lotnisku w Rydze jest zbudowany z myślą o europejskim rozstawie torów (1435 mm), dlatego występują różnice w wymiarach elementów infrastruktury w porównaniu z tzw. radzieckim rozstawem torów (1520 mm). Te różnice nie stanowią jednak przeszkody niemożliwej do pokonania – mówi Ēriks Diļevs, szef Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Na stacji przy lotnisku miały znajdować się dwa tory przelotowe i jeden tor czołowy o rozstawie 1435 mm. Nowa propozycja zakłada, że w środkowej części stacji znajdzie się jeden tor o szerokim rozstawie. W przyszłości, gdy zapadnie ostateczna decyzja odnośnie do powiązania węzła kolejowego w Rydze z Rail Balticą, rozstaw może zostać zmieniony. Podpory sieci trakcyjnej będą wybudowane w taki sposób, by były dostosowane do różnych rozwiązań i różnych rozstawów.
– We współpracy z ekspertami udało nam się znaleźć rozwiązanie zapewniające optymalny ruch pasażerski. Biorąc pod uwagę ograniczone finansowanie globalnego projektu, rozwiązanie to jest możliwe zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym. Projekt ten uzyskał zgodę kierunkową – mówi Ēriks Diļevs.
Przyjęte rozwiązanie, zakładające budowę połączenia po torze 1520 mm, umożliwi uruchomienie szerokotorowych pociągów ViVi z Rygi Centralnej do lotniska jeszcze przed zakończeniem I etapu Rail Baltiki. Założono częstotliwość co pół godziny.