Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, które wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, ogłosiła przetarg na dokumentację projektową dla budowy terminalu cargo podwójnego zastosowania na lotnisku RIX Riga Airport. Wykonawca będzie też sprawował nadzór nad realizacją prac. Obecnie trwa już budowa stacji pasażerskiej.
Terminal przeładunkowy jest planowany w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska – na terenie, na którym znajduje się już sporo firm logistycznych. Planowana jest obsługa m.in. obsługa kontenerów, naczep (piggy back) czy niewielkich przesyłek przewożonych pociągami dużych prędkości.
Obiekt zajmie powierzchnię od 30 do 60 hektarów. Projektant będzie musiał zaproponować powiązania z układem drogowym, a także skoordynować rozwiązania z budowanym już połączeniem Rail Baltiki do lotniska.
Termin składania ofert minął 12 września. Wystartowały dwa podmioty – Ardanuy Ingenieria z ofertą na kwotę 32,3 mln euro oraz konsorcjum firm BRD projekts i Sintagma z ofertą na kwotę 5,3 mln euro. Na realizację prac projektowych przeznaczono 20 miesięcy.
Obszar terminala cargo, mat. Eiropas Dzelzceļa līnijasOd czerwca 2021 r. w rejonie lotniska twa budowa stacji kolejowej. Obecnie dobiegają końca prace związane z żelbetowych konstrukcji nośnych stacji pasażerskiej i wiaduktów. Obiekt wznosi się już na wysokość 14 m, a jego docelowa wysokość wyniesie 24,8 m. Dworzec zostanie połączony z terminalem lotniska za pomocą kładek. W tym roku ruszyła zaś budowa wiaduktu kolejowego w kierunku Rygi i Mārupi. W sumie długość budowanej w ramach tego kontraktu linii wyniesie 4,5 km.
wizualizacja stacji Rail Baltica przy lotnisku, mat. Eiropas Dzelzceļa līnijasRail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. Obecnie zakłada się uruchomienie przewozów w 2030 r.