Mimo że sąsiednie kraje zamknęły swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów, loty z Moskwy czy Petersburga do Kaliningradu mogą być obsługiwane ze względu na prawną definicję narodowej przestrzeni powietrznej. Operując w wąskim korytarzu, który jest technicznie międzynarodową przestrzenią powietrzną (ponad 12 mil morskich poza linią brzegową – z pewnymi zastrzeżeniami), loty mogą być kontynuowane.
Przestrzeń powietrzna jest to obszar powietrzny rozciągający się nad terytorium lądowym i morskim państwa, nad morzem otwartym lub terytoriami niepodlegającymi żadnemu państwu. Z punktu widzenia prawa przestrzeń powietrzną dzieli się na narodową i międzynarodową.
Różnice w przestrzeni powietrznejPrzestrzeń narodowa określonego państwa rozciąga się nad jego terytorium (lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym). We własnej przestrzeni powietrznej państwo jest suwerenne, czyli ma prawo decydować o wszystkim, co się w niej dzieje. Dlatego na przelot (z lądowaniem lub bez) obcego samolotu, helikoptera (balonu, sterowca, itd.) potrzebna jest zgoda państwa. Międzynarodowa przestrzeń powietrzna rozciąga się nad pozostałym obszarem globu, w tym nad morzem otwartym i obszarami niepodlegającymi niczyjej jurysdykcji. Z przestrzeni międzynarodowej mogą korzystać wszystkie państwa na zasadzie równości – jest ona dostępna dla każdego państwa bez dyskryminacji.
Nie istnieje przyjęta międzynarodowa granica wysokości między przestrzenią powietrzną, przebywanie w której wymaga zgody danego państwa i przestrzenią kosmiczną, gdzie taka zgoda nie jest potrzebna. W ramach ONZ podejmowane są próby ujednolicenia tej granicy – proponowane wartości zawierają się w przedziale od 30 do 160 kilometrów. Między Finlandią a Estonią istnieje mały skrawek międzynarodowej przestrzeni powietrznej.
Za serwisem Flightradar24
Loty z Rosji do Kaliningradu będą kontynuowane Federalna Agencja Transportu Lotniczego Rosaviatsia zapowiada, że rosyjskie linie lotnicze będą nadal latać do rosyjskiej eksklawy – Kaliningradu. Loty te będą jednak przelatywać nad wodami międzynarodowymi na Morzu Bałtyckim – omijając tym samym państwa nadbałtyckie, które. podobnie jak inne kraje w ramach Unii Europejskiej, nałożył zakaz przebywania w przestrzeni powietrznej rosyjskich samolotów.
Do Kaliningradu z kontynentalnej Rosji można polecieć z trzech moskiewskich portów lotniczych, tj. z Szeremietiewa, Wnukowa oraz Domodiedowa. Można także dostać się z Petersburga, Kazania. Loty oferują następujące linie lotnicze: Aerofłot, Pobeda, S7 Airlines, Smartavia, Rossija oraz UTair.
Przeloty samolotów rosyjskich, w drodze do obwodu graniczącego z Polską, przez Litwę to najkrótsza droga z Rosji kontynentalnej do jej eksklawy kaliningradzkiej, wciśniętej między państwa członkowskie NATO, Litwę i Polskę na wschodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Zakazy korzystania z unijnej przestrzeni powietrznej spowodowały, że loty odbywają się dłuższą trasą przez Bałtyk.
– Loty będą odbywać się nad neutralnymi wodami Bałtyku, od Kaliningradu do Petersburga i dalej – powiedział rzecznik gubernatora obwodu kaliningradzkiego Dmitry Łyskow agencji Interfax. Powiedział, że taki most powietrzny jest już od lat używany przez rosyjskie samoloty wojskowe, które są zamknięte w przestrzeni powietrznej państw NATO. To jest wydeptana trasa – dodał Łyskow.