W ostatnich dniach rozpoczęły się loty szkoleniowe po Polsce na pokładzie jednego z dwóch zamówionych samolotów Learjet 75 Liberty dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego o rejestracji SP-MXS. Maszyny za jakiś czas trafią do Samolotowego Zespołu Transportowego, skąd będą realizować transporty międzyszpitalne pacjentów.
Pierwszy nowy Learjet 75 (SP-MXR) pojawił się w Warszawie 16 grudnia 2021 r., kolejny z nich (SP-MXS) przyleciał kilka dni później i od 20 grudnia znajduje się na Lotnisku Chopina. Ten ostatni wykonuje loty szkoleniowe i pojawił się m.in na lotnisku w Rzeszowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi i Szymanach.
Obie maszyny przeszły już odprawę celną i obecnie odbywają się szkolenia pilotów i personelu medycznego. Wdrożenie nowego typu statku powietrznego wiąże się z szeregiem działań. Poza dopełnieniem formalności, LPR musi uzyskać certyfikat przewoźnika na nowy typ samolotu. Certyfikację musi też przejść wewnętrzna Organizacja Obsługowa, by zatrudnieni w niej mechanicy mogli zajmować się obsługą nowych samolotów. W grudniu opracowano standardu wyposażenia kabiny medycznej.
Wdrożenie pierwszego odrzutowca do służby planowane jest w pierwszych miesiącach 2022 r. Dotychczas użytkowane w LPR samoloty Piaggio P.180 pozostaną w LPR jeszcze kilka lat, do czasu pełnego wdrożenia nowego typu statków powietrznych. Jedna z maszyn przeszła w letnich miesiącach przeszła ciężki przegląd u producenta.
Idealne walory na samolot medycznyDzięki płaskiej podłodze i najdłuższej kabinie w swojej klasie samolot Learjet 75 Liberty jest idealny do konwersji EMS. Ma miejsce na maksymalnie trzy nosze i specjalistyczny sprzęt medyczny, a także miejsca siedzące dla personelu medycznego. Learjety mają również płynniejszy lot wśród lekkich odrzutowców, co podczas misji EMS zwiększa komfort pacjentów objętych opieką. Pacjenci będą mogli liczyć na szybszy i bardziej komfortowy transport nawet na bardzo duże odległości bez konieczności dotankowania. Learjety 75 Liberty jest także najszybszą maszyną w segmencie lekkich odrzutowców o większym zasięgu niż konkurencja. Z zasięgiem 2080 mil morskich (3852 km), z Warszawy samolot ten może dotrzeć po prawie całej Europie, w tym na Islandię, a także do Afryki Północnej, Rosji i Bliskiego Wschodu.
Nowe statki powietrzne umożliwią transport dwóch pacjentów jednocześnie w następującej konfiguracji: z użyciem dwóch par noszy lub noszy i inkubatora. Dostępna jest również opcja do przewozu pacjenta poddanego terapii ECMO. Dzięki posiadanym parametrom i dużym zasięgom samoloty Learjet 75 Liberty pozwolą na ewakuację medyczną poszkodowanych z odległych zakątków świata. W takiej sytuacji możliwa będzie instalacja dodatkowych noszy. Dodatkową opcją jest konfiguracja z trzema parami noszy, która może być wykorzystana do ewakuacji pacjentów lżej chorych z regionów, w których istnieje ryzyko ze względu na ich dalsze tam przebywanie.
Flota LPRObecnie flota LPR składa się z 36 statków powietrznych: 27 śmigłowców Airbus EC135 P2+/P3, dwóch Robinsonów R44 Raven II, dwóch samolotów Piaggio P.180 Avanti, dwóch Learjetów 75 Liberty oraz trzech Tecnam P2008JC MkII.