Piaggio P.180 Avanti o znakach rejestracyjnych SP-MXH wykonał w czwartek (23 maja) swój ostatni lot. Po 20 latach służby w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego maszyna odchodzi na zasłużoną emeryturę.
Wycofany ze służby samolot, to maszyna o numerze seryjnym 1079 wyprodukowana na początku 2004 r. i napędzana dwoma turbośmigłowymi silnikami Pratt & Whitney Canada PT6A-66. Piaggio MXH był także pierwszym odebranym w marcu 2004 r., bo ogólnie LRP zakupił dwa samoloty piaggio P.180 Avanti. Nalot SP-MXH wynosi 6 353 godzin i ma za sobą 9743 lądowania i starty. Samolot realizując swoje zadania wykonał ponad 5 tys. misji i przeleciał ponad 3 mln km. Na jego pokładzie przetransportowano nieco ponad 4 tys. pacjentów.
Wspomniany samolot był wykorzystywany przez Samolotowy Zespół Transportowy (SZT) LPR-u. Realizowano takie zadania jak:
- lotniczy transport sanitarny (transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy szpitalami);
- lotniczy transport medyczny spoza granic kraju (np. transport do Polski obywateli naszego kraju, ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło poza granicami Polski);
- lotniczy transport medyczny poza granice kraju (na specjalistyczne leczenie)
Samolot gościł na wielu lotniskach cywilnych i wojskowych, tych małych jak i największych lotniczych hubów. Najdłuższą misję, biorąc pod uwagę odcinek dolotowy do pacjenta, transport do szpitala i powrót do bazy, wykonano z lotniska Szczecin-Goleniów (powrót również był na to lotnisko). Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Lizbony do Gdańska. Łącznie samolot przeleciał wówczas 5 411 km.
Jedną z dłuższych misji był również transport pacjenta z Tunezji. Odcinek transportowy z pacjentem w tej misji odbywał się z Tunisu do Katowic. Łącznie misja miała 4 015 km. Sporym wyzwaniem były loty także z noworodkami m.in. transporty do i z Londynu, loty podczas pandemii oraz loty ze specjalistycznym sprzętem medycznym m.in. ECMO czy kontrapulsatorem.
Flota SZTObecnie w Samolotowym Zespole Transportowym wykorzystywane są trzy samoloty: dwa bombardiery Learjet 75 Liberty i jeden piaggio P.180 Avanti. Rocznie załogi realizują około 400-500 misji. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, ratownik medyczny/pielęgniarz i lekarz.
Flota całego LPRFlota LPR składa się z 35 statków powietrznych: 27 śmigłowców Airbus EC135 P2+/P3, dwóch Robinsonów R44 Raven II, jednego samolotu Piaggio P.180 Avanti, dwóch Learjetów 75 Liberty oraz trzech Tecnam P2008JC MkII.