LS Airport Services, lider obsługi naziemnej na polskim rynku lotniczym, zamknął rok 2022 z zyskiem netto w kwocie 15,1 mln złotych, które zostaną przeznaczone na zasilenie kapitału zapasowego i wypłatę prawie pięciu mln złotych dywidendy dla jedynego akcjonariusza spółki, którym jest Polska Grupa Lotnicza. O ponad 400 tys. złotych wzrosły wynagrodzenia zarządu LSAS.
LS Airport Services (LSAS) jest spółką Polskiej Grupy Lotniczej, która świadczy usługi handlingowe, takie jak obsługa pasażerska, frachtu lotniczego, statków powietrznych znajdujących się na płytach lotnisk i klientów VIP Aviation, na warszawskim Lotnisku Chopina oraz w regionalnych portach lotniczych w Gdańsku, Katowicach Krakowie oraz – za pośrednictwem WRO-LOT – we Wrocławiu. LSAS wciąż jest liderem obsługi naziemnej na polskim rynku lotniczym.
Wzrost działalności Szybki wzrost i odbudowa rynku lotniczego zapoczątkowana w połowie 2022 roku, pozwoliła na wzrost sprzedaży LSAS w kolejnych okresach, do czego dodatkowo przyczyniły się nieplanowane wpływy z działalności operacyjnej, takie jak obsługa operacji humanitarnych od czasu wybuchu wojny na Ukrainie i wysoki poziom odladzania samolotów w 2023 roku. Nie przeszkodziły temu trudne warunki makroekonomiczne w postaci wysokiej inflacji, wahaniom cen surowców i zmienności kursów walutowych.
Na koniec zeszłego roku agent handlingowy zatrudniał łącznie 3 095 pracowników. 2 165 osób było zatrudnionych na podstawie umowy pracę, 812 pracowników pracowało na podstawie umów zlecenia, a trzy osoby pracowały w LSAS na podstawie agencji pracy. Średnie wynagrodzenie brutto pracownika LS Airport Services S.A. w roku obrotowym 2023 wynosiło 5 875,26 złotych, o 628,87 złotych więcej niż rok wcześniej. W zeszłym roku na wynagrodzenia dla zarządu i rady nadzorczej spółka przeznaczyła 2 115 257 złotych, o 462 150 złotych więcej niż w roku 2022.
Koszty działalności operacyjnej w zeszłym roku wyniosły 451 mln złotych, z czego największy udział w łącznych kosztach stanowił koszt wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych wraz z innymi świadczeniami, stanowiący łącznie 287,7 mln złotych. Koszty usług obcych stanowiły 98,5 mln złotych, podczas gdy tzw. pozostałe koszty, takie jak amortyzacja, zużycie materiałów i energii, podatki i opłaty oraz pozostałe koszty rodzajowe stanowiły łącznie 121,2 mln złotych.
Suma bilansowa zmieniła się̨ nieznacznie w porównaniu z poprzednim rokiem, co nastąpiło przy spadku wartości majątku trwałego oraz majątku obrotowego. Stosunkowo niewielkie inwestycje pozwoliły na odtworzenie wartości aktywów rzeczowych. Spółka odnotowała także spadek wartości inwestycji długoterminowych, co jest efektem amortyzacji inwestycyjnej części warszawskiego Terminala Cargo.
Podział zysku netto Wśród wyznaczonych do realizacji przez Zarząd Spółki celów w 2023 roku znalazło się m.in.: osiągniecie wyniku finansowego netto na poziomie 12,5 mln złotych i przepływów środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej w wysokości 59,1 mln złotych oraz dodatniego wyniku na działalności handlingowej.
Pierwszy cel udało się LSAS zrealizować w pełni, gdyż wypracowany został zysk brutto w wysokości 19,7 mln złotych, który to po pomniejszeniu o podatek dochodowy przełożył się na zysk netto w wysokości 15,1 mln złotych.
Zeszłoroczny zarobek „na czysto” był mniejszy od tego odnotowanego w roku 2022 o 1,6 mln złotych. Drugi cel nie został w pełni zrealizowany, gdyż według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. był on na poziomie 34,6 mln złotych. Ostatni cel również został zrealizowany, przy czym osiągnięty przez Spółkę wynik na działalności handlingowej na koniec 2023 roku wyniósł 2,3 mln złotych.
Uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółki wygenerowany zysk netto zostanie podzielony w następujący sposób: 10 109 901,60 złotych zostanie przeznaczone na zasilanie kapitału zapasowego, podczas gdy kwota 4 994 342, 47 złotych posłuży na wypłatę dywidendy jedynego akcjonariuszowi, czyli Polskiej Grupie Lotniczej.
Cele na 2024 rok Podstawowe założenia dotyczące działalności oraz wyników LS Airport Services w 2024 roku zawierają: zwiększenie liczby obsługiwanych operacji lotniczych; zwiększenie przychodów z tytułu usług handlingowych; realizacja planu inwestycyjnego obejmującego zakupy nowych i wymianę̨ zdewaluowanych jednostek sprzętowych w kluczowych obszarach działalności w celu utrzymania ich zdolności operacyjnej; zwiększenie kosztów wynagrodzeń́ pracowniczych będących konsekwencją planowanego wzrostu zatrudnienia oraz podwyżkami wynagrodzenia zasadniczego.
Zarząd LSAS zakłada kontynuację wzrostu sprzedaży, która powinna zostać uwieńczona osiągnięciem przychodów na historycznym poziomie przekraczającym 500 mln złotych. Utrzymanie dodatniej dynamiki sprzedaży pozwoli nadal osiągać pozytywne wyniki finansowe, utrzymując wysoki poziom rentowności. W chwili obecnej LS Airport Services S.A. nie ma sformalizowanej, długoterminowej strategii swojego rozwoju.