Port lotniczy w Lublinie zanotował 32 mln złotych straty netto za 2022 rok. Tak jak w przypadku lotniska w Bydgoszczy strata powinna być pokryta z przyszłych zysków. Na walnym zgromadzeniu podjęto uchwałę w sprawie podniesienia o 9,8 mln złotych kapitału zakładowego spółki lotniskowej. Zarząd portu w Świdniku wyznaczył sobie cel, aby w tym roku z Lublina samolotami z grupy Lufthansy można było polecieć doFrankfurtu. Lublin nie wcześniej niż w 2025 r. ma stać się portem bazowy dla niskokosztowego przewoźnika.
Lotnisko w stolicy województwa lubelskiego zostało otwarte 17 grudnia 2012 r. Na ostatni dzień 2022 r. akcjonariuszami w porcie są cztery podmioty: Gmina i Miasto Lublin (51,6 proc. udziałów), Województwo Lubelskie (46,4 proc.), Gmina i Miasto Świdnik (1,946 proc.) oraz Starostowo Powiatowe w Świdniku, którego udziały wynoszą zaledwie 0,004 proc.
Jak podkreśla zarząd portu lotniczego w Lublinie, wybuch konfliktu zbrojnego na Ukrainie negatywnie wpłynął na prowadzoną przez lotnisko działalność. Atak Rosji na Ukrainę spowodował wzrost ponoszonych kosztów stałych m.in. energii eklektycznej czy obsługi obligacji. Na sytuację finansową spółki Lublin Airport negatywnie wpływała także inflacja.
W pierwszym półroczu 2022 r. zwiększyły się natomiast przychody z prowadzonej działalności cargo. W Lublinie lądowały samoloty przewożące pomoc humanitarną dla ogarniętej wojną Ukrainy. Z tego powodu podjęta została decyzja o rozbudowie terminala cargo, co w przyszłości pomoże na dywersyfikacje uzyskiwanych przychodów.
Przez 365 dni 2022 r. z usług lubelskiego portu lotniczego skorzystało 330 064 pasażerów. Łącznie zrealizowano 4 260 operacji lotniczych. Na uwagę zasługuje sierpień, kiedy odnotowana została rekordowa liczba pasażerów odprawionych w ciągu jednego miesiąca. Z lotów w ramach siatki połączeń lotniska w Świdniku skorzystało 47 828 podróżnych.
Lufthansa przyleci do Lublina?
Ruch lotniczy po pandemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2 odbudowuje się, jednak daje się zauważyć zmiany w podejściu linii lotniczych do uruchamiania nowych połączeń. Widoczne jest wolniejsze odbudowywanie się ruchu na trasach migracyjnych, w szczególności jest to widoczne na trasach do Wielkiej Brytanii. W bieżącym, jak i kolejnych latach, Port Lotniczy Lublin S.A. koncentruje się na dywersyfikacji siatki połączeń powiększając ofertę lotów czarterowych z Lublina. W bieżącym roku nastąpi wzrost oferty czarterowej o 100 proc. Uruchomione zostały rejsy czarterowe na Rodos, do Monastyru. Do Antalyi można polecieć nie trzy, a cztery razy w tygodniu. Lotnisko chciałoby, aby loty do Mediolanu-Bergamo były połączeniami całorocznymi.
Zarząd portu planuje uruchomienie połączenia do Frankfurtu nad Menem. Loty miałyby obsługiwać linie z grupy Lufthansa, a więc pewnie Air Dolomiti. Rejsy z Lublina do Hesji miałyby być realizowana z częstotliwością czterech lotów w tygodniu. Port chciałby, aby do Dublina podróżni mogli latać trzy razy w tygodniu. Obecnie tanie linie lotnicze Ryanair oferują na tej trasie dwa rejsy tygodniowo. W związku z likwidacją połączenia do Eindhoven, zarząd portu, jak wskazano w sprawozdaniu, pracuje nad przywróceniem tego połączenia lub utworzeniem nowego do portu w jednym z krajów Beneluksu.
W tworzonej strategii połączeń zakładane jest uruchomienie bazy operacyjnej przewoźnika niskokosztowego, jednak nie wcześniej niż w 2025 roku. Założenie bazy warunkowane jest znalezieniem odpowiedniego budżetu na promocję połączeń do i z Lublina.
32 mln złotych straty
Na dzień 31 grudnia 2022 r. aktywa (trwała i obrotowe) portu w Lublinie oszacowane zostały na 429 mln złotych, podczas gdy kapitał własny po stornie pasywów wyniósł 174 mln. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania osiągnęły kwotę 254 mln złotych. Pasywa łącznie wyniosły 429 mln, tyle ile aktywa.
Przychody ze sprzedaży netto w 2022 r. 10,7 mln złotych i było o 85 proc. wyższe niż w roku wcześniejszym. W 2021 r. wskaźnik ten osiągnął poziom 5,8 mln złotych. O 13,2 proc. wzrosły koszty działalności operacyjnej. W zeszłym roku osiągnęły one kwotę 42,1 mln złotych, co oznacza, że strata ze sprzedaży wyniosła 31,3 mln złotych. Łączna strata netto wyniosła 32 393 316,88 złotych.
Elementem, który miał decydujący wpływ na poziom straty wygenerowanej na koniec 2022 roku był wzrost kosztów finansowych o ponad 450 proc. przy jednoczesnym mocnym ograniczaniu kosztów operacyjnych, których wzrost był poniżej średniorocznego wskaźnika inflacji. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Portu Lotniczego Lublina S.A. w dniu 6 czerwca br. podjęło uchwałę, że zanotowana strata za 2022 r. zostanie pokryta z osiąganych w przyszłości zysków.
Podwyższenie kapitału lotniskowej spółki
W ten sam dzień, kiedy podjęto uchwałę o pokryciu straty, podjęta została uchwała w przedmiocie podwyższenia kapitału zakładowego spółki poprzez emisję akcji serii 21., z jednoczesnym pozbawieniem dotychczasowych akcjonariuszy prawa pełnego poboru akcji. Kapitał zakładowy został podwyższony o 9 807 000 złotych. Podwyższenia dokonano poprzez niepubliczną emisję 98 070 akcji imiennych nieuprzywilejowanych o nominalnej wartości 100 złotych. Akcje zostały zaoferowane Gminie Lublin (51 000 akcji) oraz województwo lubelskiemu (47 070). Umowy objęcia nowych akcji będą zawarte do 30 czerwca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.