Po miesiącach intensywnych wzrostów, lubelskie lotnisko mierzy się ze sporymi trudnościami. Port stracił w ostatnim czasie sporo połączeń, czego odzwierciedlenie widać w statystykach. A będzie jeszcze gorzej. Tylko we wrześniu spadek w Lublinie sięgnął ponad 6 procent.
W ubiegłym miesiącu z lubelskiego lotniska odleciało 40 564 pasażerów, czyli o 6,32 proc. mniej, niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. We wrześniu lubelskie lotnisko obsłużyło 458 operacji lotniczych. Łącznie od początku roku Port Lotniczy Lublin obsłużył 368 890 podróżnych, czyli 16,71 proc. więcej, niż za analogiczny okres 2017 roku. Jak widać, dobre miesiące początku roku wciąż ciągną statystyki do góry. Ale nie potrwa to długo.
Najpierw z siatki zniknęły trasy do Liverpoolu, Doncaster-Sheffield i Tel Awiwu. Od listopada Wizz Air zawiesił loty do Sztokholmu Skavsta. Zimą zlikwidowane też zostaną połączenia do Kijowa i Mediolanu, a wiosną przyszłego roku – do Londynu Stansted. Tym samym z ośmiu kierunków oferowanych do tej pory przez lubelski port, zostaną zaledwie trzy.
Problemy rozpoczęły się w czerwcu, kiedy Wizz Air zlikwidował w Lublinie swoją bazę operacyjną. Linia postanowiła przesunąć lubelski samolot do swojej bazy w Katowicach. Ruch ten oznaczał likwidację trzech stałych połączeń, do Doncaster, Liverpoolu i Tel Awiwu, oraz utratę w ciągu roku co najmniej 100 tys. pasażerów.
Ratunkiem miał być lot, który od początku września realizuje z Lublina loty 5 razy w tygodniu do Warszawy, oraz ukraińska linia Bravo Airways, która w czerwcu uruchomiła połączenia między Lublinem a Charkowem, Kijowem i Chersoniem. Okazał się jednak szybko, że Ukraińcy zrezygnowali z tras do Kijowa i Charkowa, a same połączenia do Chersonia realizowane są dość nieregularnie, bo poszczególne loty odwoływane są z powodu braku samolotów.
Kolejnym ciosem była rezygnacja przez Wizz Air z trasy do Kijowa. Wraz z likwidacją połączenia do Sztokholmu, Lublin pozostaje z połączeniami węgierskiego przewoźnika do Londynu, Oslo i Eindhoven.
Dodatkowo, od końca października zimowe loty do Mediolanu zawiesza linia easyJet. Zimą irlandzki Ryanair nie będzie też latał do Dublina. Pojawiły się również głosy, że Lublin może stracić trasę do Londynu Stansted. Nie ma jednak oficjalnych doniesień w tej sprawie.
Początkowo planowano, że w tym roku lubelski port przekroczy 500 tys. obsłużonych pasażerów. W związku z dużą redukcją siatki połączeń wiadomo już jednak, że planu nie uda się zrealizować. Port liczy obecnie na maksymalnie 450 tys. obsłużonych podróżnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.