Pierwszy przetarg w sprawie rozbudowy terminalu lubelskiego lotniska został unieważniony w kwietniu ubiegłego roku. Teraz przed zarządem lotniska decyzja dotycząca wyboru najkorzystniejszej oferty, w realizowanym w nowej formule postępowaniu. Te przedstawiono już zarządowi PPL.
– Po zakończonym etapie rozmów z firmami, odpowiedzi na pytania i uzupełniania danych, Port Lotniczy Lublin skierował zapytanie ofertowe do wykonawców. Wpłynęły 4 oferty, które przeanalizowała komisja przetargowa spółki. Oferty zostały przedstawione zarządowi PLL, celem podjęcia decyzji o wyborze – wyjaśnił dla „Rynku Lotniczego” Piotr Jankowski, rzecznik prasowy lotniskowej spółki.
I choć pierwotnie zakładano, że rozbudowa terminalu zakończy się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2018 roku, wiadomo już, że nie będzie to możliwe. Wszystko ze względu na problemy z wyłonieniem wykonawcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace będą mogły ruszyć dopiero w drugim kwartale bieżącego roku. Inwestycja będzie też kosztować kilka milionów złotych więcej, niż pierwotnie zakładano.
Dokładny koszt nie jest jeszcze znany, ale wiadomo, że początkowy budżet wynosił 8,6 mln zł. Do wcześniejszego przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – Budimex, który zaoferował 12,6 mln zł. Obecnie mówi się, że koszt inwestycji może być zbliżony do wyceny z unieważnionego przetargu. Wszystko ze względu na fakt, iż w miejscu, w którym planowane jest dostawienie nowego segmentu budynku, kończą się wszystkie instalacje. Trzeba je więc będzie wybudować praktycznie od nowa, co znacznie zwiększy koszty inwestycji.
Tymczasem lotnisko obsługuje coraz większą liczbę podróżnych, więc już teraz podejmuje kroki, by obsługa ta przebiegała jak najbardziej sprawnie.
– Z uwagi na duży ruch pasażerski, chcąc usprawnić obsługę pasażerów odlatujących, podjęto działania doraźne. Przeorganizowana została hala odlotów, utworzono 2 dodatkowe miejsca odprawy paszportowej. Dodatkowo, przed wyjściem na płytę postoju samolotów, ustawiona została lotniskowa wiata do preboardingu pasażerów strefy Non Schengen, oczekujących na wejście do samolotu. Ma ona wymiary 6mx20m – podaje Jankowski i dodaje, że przewidywany czas budowy nowego terminalu wyniesie około 8 miesięcy.
Istniejący obecnie terminal liczy 11 tys. m.kw. i jest znacznie mniejszy od tego, jaki planowano w pierwotnej wersji. W 2010 roku w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana była zaleceniami ekspertów z organizacji Jaspers współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdziła przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów Jaspers planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do szacowanego ruchu na lotnisku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.