Pod koniec grudnia wygasa umowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT na „promocję regionu” poprzez loty Warszawa – Zielona Góra, lecz lubuski samorząd zamierza dalej dofinansowywać rejs krajowe. Na ten cel wyasygnowano prawie 14,3 mln złotych brutto. Rozpisany został także przetarg na „promocję” w rejsach do Londynu, za którą podatnicy zapłacą 10,5 mln złotych. Lekką ręką z publicznych pieniędzy wydane zostanie prawie 25 mln złotych.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego jest dość hojny, przekazując liniom lotniczym na przestrzeni ostatnich lat prawie 50 mln złotych, o czym wielokrotnie informował Rynek Lotniczy. Samorząd zamierza kontynuować proceder, rozpisując dwa kolejne przetargi. Jedno zamówienie publiczne dotyczy obsługi lotów między Warszawą a Zieloną Górą, gdyż umowa z LOT-em, który od kilku lat realizuje takie połączenie, co jest efektem rozpisywania przetargów na „promocję regionu” poprzez loty, czyli de facto obejściu unijnego zakazu dotowania linii lotniczych, wygasa wraz z końcem roku. Drugi przetarg dotyczy absolutnej nowości, gdyż urząd marszałkowski, za pomocą publicznych pieniędzy, chce wesprzeć loty do i z Londynu.
Rejsy Warszawa – Zielona Góra – Warszawa będą w 2025 roku realizowane – tak jak jest to obecnie – sześć razy w tygodniu. W ciągu 365 dni przyszłego roku LOT powinien zrealizować 313 rotacji (626 lotów). Lubuski samorząd zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 11 626 016,26 złotych netto, co do doliczeniu 23-proc. podatku VAT daje kwotę 14 299 999,99 złotych brutto. PLL LOT rejsy między „Okęciem” a Babimostem realizują przeważnie za pomocą embraerów 170, więc jeden lot dofinansowywany będzie kwotą 22 843,45 złotych brutto, co oznacza, że dopłata do jednego fotela wyniesie 300,57 złotych brutto.
Lubuski samorząd chce, aby do „promowanych” [czyt. Dotowanych] połączeń lotniczych dołączył drugi kierunek rozkładowy, którym miałby być Londyn. Na sfinansowanie z publicznych środków zamówienia dot. „promocji regionu” w lotach do stolicy Wielkiej Brytanii Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego chce przeznaczyć 8 585 000 złotych netto, czyli 10 559 550 złotych brutto. Termin realizacji zamówienia został wyznaczony od 30 marca 2025 roku do 29 marca 2026 roku, czyli przez przyszłoroczny sezon letni i następny sezon zimowy. Samorząd chce, aby wygrywające linie lotnicze zrealizowały 100 rotacji (200 lotów). Dopłata do jednego lotu wynosić będzie 52 797,75 złotych brutto. Jeśli wygra Ryanair, to dopłata to fotela wyniesie 279,35 złotych (rotacje wykonywane za pomocą B737-800) lub 268 złotych (B737 MAX 8), a w przypadku Wizz Aira byłoby maksymalnie 293,32 złote, gdyż węgierskie linie lotnicze użytkują: A320ceo, A321ceo i A321neo.
W sumie na rejsy do Warszawy i Londynu samorząd wyasygnował 24 859 59,99 złotych, a – znając zapędy do takiej formy wydawania publicznych pieniędzy – nie są to ostatnie przetargi, które zostały rozpisane, gdyż z pewnością Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego rozpisze przetargi na „promocję regionu” w lotach czarterowych do wakacyjnych destynacji, takich jak Egipt czy Turcja, z których negatywnie zasłynął wojewódzki samorząd z zachodniej części Polski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.