Otwarto koperty w przetargu na „promocję województwa lubuskiego” poprzez realizację lotów między Zieloną Górą a Warszawą. Polskie Linie Lotnicze LOT okazały się jedynym oferentem i wyceniły realizację zadania na 12,99 mln złotych, o 500 tys. złotych mniej niż lubuski urząd marszałkowski zaplanował w budżecie. Dopłata do jednego fotela wyniesie 252 złote.
Pod koniec grudnia wygasa zawarta między
PLL LOT a Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego tegoroczna umowa na „promocję regionu”. Dzięki promocji vel dotacji między warszawskim Lotniskiem Chopina a zielonogórskim portem lotniczym realizowane było/jest regularne połączenie lotnicze. Na podstawie umowy embraery 175 w każdym tygodniu realizują sześć rotacji.
Aby rejsy Warszawa – Zielona Góra – Warszawa wykonywane były również w przyszłym roku,
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego rozpisał przetarg, tak jak zawsze, na „promocję województwa” poprzez loty, gdyż w każdym innym przypadku, jakakolwiek forma dotacji udzielanej przez jednostkę samorządu terytorialnego dla linii lotniczych jest wbrew obowiązującym przepisom prawnym.
Wczoraj samorząd dokonał „otwarcia kopert”, z którego wynika, że jedynym oferentem okazały się Polskie Linie Lotnicze LOT, które realizują, przy wsparciu lubuskiego samorządu, połączenie między Warszawą a Zieloną Górą od kilku lat. Lubuski urząd marszałkowski zaplanował przeznaczyć na sfinansowanie zadania 13 500 000 złotych brutto. LOT wycenił obsługę zadania przetargowego na 12 990 000 złotych, co mieści się w zaplanowanym przez samorząd budżecie.
W przyszłym roku między Warszawą a Zieloną Górą ma odbywać się, tak jak obecnie, sześć rotacji tygodniowo. Do obsługi lotów wyznaczone zostaną embraery 175. W całym przyszłym roku powinno zostać zrealizowanych 314 rotacji (628 lotów), co oznacza, że jeden lot dotowany będzie kwotą 20 699,04 złotych. Embraer 175 może zabrać na pokład 82 pasażerów. Z tego wynika, że dopłata do jednego fotela wyniesie 252, 42 złote. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego po zawarciu umowy na wykonanie zadania będzie musiał również zapłacić 23-proc. podatek VAT.
W kończącym się roku, oprócz subsydiowania lotów do Warszawy, lubuski samorząd „promował region” zarówno w rejsach regularnych
do Krakowa, Gdańska i Zadaru, jak i połączeniach czarterowych
do Egiptu oraz
Turcji. Na dofinansowanie lotów
wydano łącznie 24 mln złotych. Na przełomie 2023/2024 roku startują
loty czarterowe do egipskiego Marsa Alam. Samorząd zamierza wesprzeć finansowo również i te połączenia.