Spółka Alitalia, która w czasie 70-letniej historii działalności nie wypracowała zysku, jest w trakcie restrukturyzacji. W gronie siedmiu kandydatów zainteresowanych kupnem włoskich linii znalazła się Lufthansa, która miała zaproponować 250 mln euro w zamian za przejęcie części floty i połowy załogi liczącej 12 tys. osób.
16 października Lufthansa Group wysłała list z ofertą na utworzenie nowej spółki, na bazie upadającego włoskiego przewoźnika, Alitalii. Nowa firma miałaby nazywać się NewAlitalia. Niemiecki gracz jest jednym z
siedmiu kandydatów zainteresowanych kupnem włoskich linii. Wśród oferentów obok niego wymieniano m.in. Ryanaira, Hainan Airlines, Air China, Air France oraz Turkish Airlines. I jak widać, Lufthansa prędko nie daje za wygraną. Linia właśnie zaproponowała 250 mln euro za przejęcie części floty i 6 tys. załogi. Jak informuje Reuters,przedstawiciele kierownictwa Lufthansy spotkali się zresztą we czwartek z trzema komisarzami Alitalii w celu dla omówienia tej propozycji częściowego przejęcia.
Według jednego z informatorów agencji, nie było to pierwsze spotkanie między stronami. Do tej pory negocjacje nie doprowadziły jednak do znacznego postępu. Zgodnie z ustaleniami niemiecka linia chce zachować ok. 100 samolotów z liczącej 123 maszyny floty Alitalii. Lufthansa nie jest zainteresowana usługami naziemnymi i przejmie jedynie odchudzoną wersję Alitalii.
Niemcy mieliby także korzystać z lotniska Rzym-Fiumicino jako dodatkowej bazy, oferując z niej połączenia przez Atlantyk do Ameryki Północnej i Południowej. Lotniska w Mediolanie zapewniałyby transport bez przesiadek i dostarczałyby podróżnych na dłuższe trasy.
Narodowy przewoźnik Włoch od wielu miesięcy nie może
porozumieć się ze swoimi pracownikami. Załodze zaproponowano cięcia w pensjach i ograniczenia w zatrudnieniu w zamian za uratowanie firmy przed upadłością. Pensje planowano obniżyć o 8 proc., a pracę miało stracić około 1,5 tys. z liczącej 17 tys. osób załogi. Alitalia była pod nadzorem lotniczego giganta, linii Etihad, które były jednocześnie największym udziałowcem. Pomimo procesu restrukturyzacji, jaki przechodziła Alitalia, spółka była trwale deficytowa. Sprawie sprzedaży Alitalii przyglądamy się
tutaj.