Saga związana ze sprzedażą ITA Airways niemieckiej Lufthansie powoli dobiega końca. Wczoraj (17 stycznia) włoski przewoźnik oficjalnie został nowym członkiem grupy Lufthansa. Transakcja została sfinalizowana we współpracy z włoskim Ministerstwem Gospodarki i Finansów (MEF) i w jej rezultacie Lufthansa Group przejęła 41 proc. udziałów w ITA Airways. Pełna integracja ITA Airways z grupą Lufthansy zajmie co najmniej dwa lata.
Inwestycja niemieckiej Lufthansy w narodowe linie Włoch była poruszana od dłuższego czasu. Lufthansa chciała przejąć m.in. Alitalię, czyli poprzednika ITA Airways, który funkcjonował wyłącznie dzięki rządowej kroplówce. Rzym wpompował w Alitalię miliardy euro, a mimo to przewoźnik notorycznie notował straty i w końcu
zakończył swoją działalność w 2021 r. Zmiana Alitalii w ITA Airways nie przyniosła zamierzonego skutku, a nowy flagowiec również zaczął odnotowywać
straty netto. Dlatego taki obrót sprawy skłonił Rzym do powrotu do rozmów z Lufthansą, aby niemiecki holding zainwestował we włoskie linie. Owocem wielotygodniowych negocjacji jest wykup przez Lufthansę 41 proc. udziałów w ITA, jak i zagwarantowanie sobie prawa przejęcie pozostałych udziałów, z których cały pakiet wynosi obecnie 59 proc.
Warto przypomnieć, że obie strony uzgodniły już
w maju 2023 r., że Deutsche Lufthansa AG nabędzie mniejszościowy pakiet 41 proc. udziałów w ITA Airways, a pozostałe 59 proc. będzie początkowo nadal w posiadaniu MEF.
Komisja Europejska jeszcze w 2024 r. zatwierdziła zakup zatwierdzając pod koniec ubiegłego roku środki zaradcze w postaci odblokowania
slotów na lotniskach Linate i Fiumiciono. Wcześniej także inne organy ochrony konkurencji spoza UE również zatwierdziły zakup udziałów.
- Jesteśmy dumni, że w końcu możemy powitać ITA Airways w Lufthansa Group. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy się do tego przyczynili, szczególnie w Rzymie, Brukseli, Berlinie i Frankfurcie. Zespół ITA Airways napisał imponującą historię sukcesu w ostatnich latach i z wielką energią, pasją i doświadczeniem zbudował linię lotniczą, która już jest dumą całego narodu. Z niecierpliwością czekamy na wspólną kontynuację historii sukcesu ITA Airways. Dzięki naszej inwestycji wzmocnimy włoski i europejski rynek lotniczy oraz pozycję grupy Lufthansa jako lidera w Europie. Nasi pasażerowie na całym świecie skorzystają z ulepszonych ofert i zoptymalizowanych połączeń już w nadchodzącym letnim rozkładzie lotów - powiedział Carsten Spohr, Chief Executive Officer Deutsche Lufthansa AG.
Pierwszy etap inwestycji został zrealizowany 17 stycznia br. poprzez podwyższenie kapitału o 325 mln euro. Opcje nabycia pozostałych udziałów w ITA Airways zostały uzgodnione między Lufthansa Group a MEF i mogą być realizowane od końca tego roku. Dzięki dzisiejszej transakcji, ITA Airways stanie się częścią Lufthansa Group i będzie piątą linią lotniczą Grupy.
Włochy kolejnym rynkiem dla LH Włochy staną się kolejnym „rynkiem macierzystym” dla niemieckiej grupy Lufthansa. Kraj ten jest już drugim najważniejszym rynkiem międzynarodowym firmy po USA, poza istniejącymi rynkami macierzystymi Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Belgii. Port lotniczy Rzym-Fiumicino będzie szóstym i najbardziej wysuniętym na południe hubem Lufthansa Group, natomiast lotnisko Mediolan-Linate, jako port lotniczy położony w silnym gospodarczo regionie północnych Włoch z drugim co do wielkości obszarem zasięgu/oddziaływania lotniczego w UE, będą odgrywać ważną rolę w grupie LH.
Według zapowiedzi niemieckiej grupy, ITA Airways pozostanie silną marką i będzie dalej rozwijana. Wraz z zamknięciem całej transakcji, Lufthansa i ITA Airways mogą zawrzeć pierwsze umowy o współpracy dla swoich pasażerów. W ciągu kilku tygodni, osoby często podróżujące ITA Airways będą mogły zbierać swoje punkty lub mile w istniejącym programie „Volare” ITA Airways lub niebawem także w Miles & More, programie lojalnościowym Lufthansa Group. Ponadto uczestnicy programu Miles & More będą mieli możliwość gromadzenia i wymiany mil na loty ITA Airways. Dalsza współpraca, taka jak wspólne połączenia code-share, wzajemne korzystanie z saloników oraz planowane przyjęcie do sojuszu lotniczego Star Alliance, będzie następować sukcesywnie. Dalsze szczegóły zostaną przekazane pasażerom i partnerom w późniejszym terminie.
Jak podkreśla Lufthansa, ITA Airways to młoda linia lotnicza, która rozwija się od momentu rozpoczęcia działalności w 2021 r. Nowoczesna, przyjazna dla środowiska flota składająca się tylko z Airbusów liczy obecnie 99 samolotów, w tym 22 samoloty długodystansowe takie jak A350-900, A330-900neo oraz A330-200. ITA Airways lata do prawie 70 miast na całym świecie. W 2024 r. przewoźnik przewiózł na pokładach swoich samolotów prawie 18 milionów pasażerów.
Nowe nominacje w spółce ITA, aby integracja przebiegła na czasNowym dyrektorem generalnym (CEO) ITA Airways został mianowany Joerg Eberhart. Jest on również członkiem zarządu włoskiej linii. W tej roli Joerg Eberhart przejmie zadania wykonywane wcześniej tymczasowo przez Antonino Turicchi i Andrea Benassi.
Lorenza Maggio obejmie stanowisko szefowej strategii i integracji (Chief Strategy and Integration Officer - CSIO) i zostanie członkiem zarządu ITA Airways. Na tym stanowisku Lorenza Maggio będzie zarządzać strategicznym rozwojem linii lotniczej i będzie odpowiedzialna za jej integrację z Lufthansa Group.
Natomiast Michael Trestl będzie odpowiedzialny za całościową integrację ITA Airways z Lufthansa Group jako ITA Implementation Officer i w tym celu przeniesie się z Austrian Airlines do siedziby Grupy we Frankfurcie. Michael Trestl jest członkiem zarządu Austrian Airlines i dyrektorem handlowym tej linii od 2021 r.
- Cieszę się, że możemy powołać dwóch menedżerów z naszych własnych szeregów do kierownictwa ITA Airways: Joerga Eberharta i Lorenzę Maggio. Dzięki swojemu bogatemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy, będą kontynuować udany kurs ITA Airways i szybko zintegrują linię lotniczą z Lufthansa Group. Wraz z Michaelem Trestlem, doświadczony menedżer linii lotniczych przejmie zadanie integracji w grupie - dodał Spohr.
Lufthansa Group przekaże więcej informacji na temat integracji z ITA podczas specjalnej konferencji prasowej w Rzymie, która odbędzie się dokładnie 3 lutego br.