Niemiecka Lufthansa wprowadziła dla pasażerów „opłatę za zmianę” miejsca w samolocie. Osoby podróżujące w taryfie Ekonomicznej Light będą teraz miały losowo przydzielane fotele. Za zmianę miejsca będzie pobierana opłata. Największe linie lotnicze Europy podążają w ten sposób za niskokosztowymi Ryanairem czy Wizz Airem, które od dawna wprowadziły opłatę za wybór „wymarzonego” miejsca, aczkolwiek są to znacznie wyższe opłaty.
Lufthansa wdrożyła nową politykę w zakresie miejsc siedzących, która znacznie przybliża tradycyjnego przewoźnika do jego budżetowych konkurentów. Od 21 czerwca niemiecki przewoźnik będzie pobierał opłatę w wysokości 25 euro od każdego, kto chce zmienić miejsce w taryfie ekonomicznej Light. Obecnie wybór miejsca jest bezpłatny, a można je wybrać podczas odprawy na 23 godziny przed lotem. Obecnie obowiązuje płatny wybór fotela, jeśli pasażer chce dokonać odprawy wcześniej niż 24 h przed rozkładowym rejsem.
Linie poinformowały pasażerów o zmianach w następującym komunikacie – Taryfa Economy Light na trasach europejskich nie obejmuje żadnej bezpłatnej wcześniejszej rezerwacji miejsc. Miejsce zostanie przydzielone automatycznie podczas odprawy. Jeśli chce się zmienić to miejsce, zostanie naliczona opłata za zmianę w wysokości 25 euro/35 franków lub 35 dolarów, ze skutkiem od 21 czerwca bieżącego roku.
Najprawdopodobniej pasażer otrzyma teraz, tak jak w przypadku tanich linii, środkowe miejsce na locie krótko-, średnio-, a nawet długodystansowym. Opłata „zmianowa” w wysokości 50 euro w przypadku lotów w obie strony może być sporym wydatkiem, a zatarta zostanie pozostała różnica między liniami tradycyjnymi a niskokosztowcami. Na krótkich lotach obecnie nie ma praktycznie różnicy.
Bez różnicy miedzy tanimi liniami a tradycyjnymi
W rzeczywistości różnice między liniami budżetowymi a liniami oferującymi pełną obsługę zmniejszają się każdego dnia. Obecnie największą zaletą Lufthansy na krótkich dystansach jest to, że lata ona do i z największych europejskich lotnisk, które zazwyczaj oferują lepszą łączność i udogodnienia. Podczas gdy mile lotnicze i mile statusowe są również przydatne, taryfy Ekonomiczne Light zwykle przyciągają tylko mały procent wszystkich pasażerów.
Warto zauważyć, że chociaż linie Lufthansa przyjęły taktykę swoich konkurentów, opłaty są drastycznie wyższe. Na przykład ceny wykupu miejsc w Ryanairze kształtują się od trzech do 20 euro w przypadku siedzeń z opcją dodatkowej przestrzeni na nogi. Przy opłacie Lufthansy wynoszącej 25 euro cena wydaje się być wygórowana w przypadku lotów na krótkich dystansach w całej Europie. Jednak dynamiczne zmiany dotyczą lotów średnio- i długodystansowych, gdzie znacznie większe znaczenie mają miejsce fotela i ciepłe posiłki. Nawet wtedy płacenie za każde miejsce i sztukę bagażu może sprawić, że inne linie lotnicze będą wydawać się bardziej atrakcyjne.
Podczas gdy Lufthansa używa sformułowania „oczywiste” podczas wyjaśniania swojej nowej polityki przydziału miejsc, prawdziwym powodem tej polityki jest oczywiście zwiększenie przychodów. Biorąc pod uwagę ciężkie dwa lata, jakie miały za sobą linie, przewoźnik chce teraz wykorzystać powracających pasażerów i zmaksymalizować sprzedaż produktów pomocniczych. Niestety dla pasażerów wydaje się, że jedyne, co należy zrobić, to dokładnie przyjrzeć się, który lot wybrać i przygotować się na środkowe siedzenie lub ewentualnie dopłacić.
Taryfa Ekonomiczna Light Lufthansy
Taryfa ekonomiczna Light to wersja podstawowa taryfy ekonomicznej Lufthansy. Taryfa uwzględnia bagaż podręczny, standardowe oferty serwowanego poczęstunku i napojów oraz możliwość gromadzenia mil i punktów statusowych. Opcja nie uwzględnia przydziału miejsc z góry ani bezpłatnych zmian. Za dodatkową opłatą można zarezerwować wcześniej miejsce i wykupić bagaż rejestrowany. Można powiedzieć, że wiele osób było do tej pory zadowolonych rezerwując te taryfy, gdyż lecąc tradycyjnymi liniami mogły przynajmniej wybrać miejsce podczas odprawy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.