Lufthansa ogłosiła wczoraj (13 marca) swoje plany flotowe dotyczące zakupu 40 samolotów szerokokadłubowych i zmniejszania floty czterosilnikowej. Zamówienie rozdzieliła pomiędzy Airbusa i Boeinga, od których kupi po 20 maszyn A350-900 i B787-9 Dreamliner. Przewoźnik poinformował także o transakcji sprzedaży sześciu airbusów A380.
Lufthansa zamawia kolejne A350-900
Grupa Lufthansy, największego operatora Airbusa, podpisała zamówienie na 20 dodatkowych samolotów A350-900 XWB, zgodnie z decyzją rady nadzorczej spółki. Nowa umowa zwiększa zamówienie A350 Lufthansy do 45 sztuk. Wartość nowego zamówienia opiewa na kwotę około 6 mld dolarów amerykańskich. Obecnie we flocie LH znajduje się już 12 takich maszyn, a kolejnych pięć zasili przewoźnika jeszcze w tym roku. A350-900 LH zabierają na pokład 293 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 48 w klasie biznes, 21 w premium oraz 224 w ekonomicznej. Decyzja Lufthansy wzmacnia status grupy jako największego klienta i operatora samolotów Airbusa, z 674 zamówionymi samolotami (w tym najnowsze zamówienie A350) i 574 samolotami Airbusa w obecnej flocie grupy, 28 z rodziny A220, 420 A320, 100 A330/A340, 12 A350 oraz 14 A380 (stan na dzień 31 stycznia 2019 r.)
A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 XWB składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). Airbus zebrał zamówienia na 852 samoloty A350, w tym na 684 maszyny w wersji A350-900.
Niemiecki przewoźnik stawia także na Dreamlinera
Lufthansa przełamała się i mimo dawnych zapowiedzi o braku zainteresowania B787, w końcu zamówiła 20 Dreamlinerów w wersji 9. Samoloty trafią do niemieckiej grupy w latach 2022–2027, a wartość nowego kontraktu opiewa na kwotę około 6 mld dolarów amerykańskich. Na razie nie wiadomo jaką konfigurację pokładu będą posiadać, ale ze wstępnych informacji wynika, że podobnie jak i A350 mają mieć trzy klasy podróży dla około 300 pasażerów. 20 maszyn zostanie rozdzielonych na trzy floty grupy LH: Lufthansy, Swissa oraz Austriana, w tym ostatnim nowe maszyny zastąpią wysłużone B767-300ER.
B787-9 to średni model Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, więcej ładunku cargo, a także posiada wydłużony zasięg o ponad 550 km (15700 km). Boeing zebrał zamówienia na 1441 samolotów B787, w tym na 824 maszyny w wersji 787-9.
Sprzedaż sześciu airbusów A380
Podczas ostatniego zebrania zarząd Lufthansa Group poinformował również Radę Nadzorczą LH o sprzedaży Airbusowi sześciu z 14 samolotów A380 ze względów ekonomicznych. Struktura sieci i flota dalekodystansowa oparta o maszyny dwusilnikowe zapewni firmie większą elastyczność, a jednocześnie zwiększy jej wydajność i konkurencyjność. Samoloty opuszczą flotę Lufthansy w 2022 i 2023 roku. Strony uzgodniły, że nie ujawnią ceny zakupu, a transakcja nie wpłynie na wyniki finansowe grupy. Według informacji, do których dotarł Rynek Lotniczy jest to transakcja połączona z zakupem kolejnych A350. W zamian za zakup nowoczesnych samolotów Airbus zgodził się odkupić sześć najstarszych A380 dostarczonych w latach 2010 i 2011 za około 1 mld dolarów amerykańskich, co sugeruje zakończenie eksploatacji po 12 latach umowy leasingowej. Airbus nie komentuje tej sprawy, ale pojawiają się informację, że kolejnymi samolotami z rynku wtórnego zainteresowane są dwie linie: Hi Fly oraz British Airways.
– Zastępując samoloty czterosilnikowe nowymi modelami, tworzymy trwałe podstawy dla naszej przyszłości na dłuższą metę. Czynnikiem decydującym o naszej decyzji, oprócz opłacalności A350 i Boeingów 787, była również znacznie niższa emisja CO2 tej nowej generacji samolotów dalekiego zasięgu. Odpowiedzialność za środowisko staje się coraz ważniejsza jako kryterium oceny przy podejmowaniu naszych decyzji – skomentował cała sprawę dyrektor generalny i prezes Grupy Lufthansa Carsten Spohr.
Czynników, które doprowadziły do niepowodzenia programu A380 jest kilka, dlatego zapraszamy do zapoznania się z naszym raportem "
A380: Niespełnione marzenie Airbusa".