Lufthansa Technik poinformowała wczoraj (18 stycznia), że osiągnęła znaczący kamień milowy w renowacji i montażu kultowego samolotu Lockheed L-1649A Starliner. Po pomalowaniu w klasyczne barwy Lufthansy, samolot zostanie przetransportowany do Frankfurtu, gdzie zajmie centralne miejsce w obchodach 100-lecia Lufthansy wiosną 2026 roku.
W 2026 r. Lufthansa będzie świętować 100. rocznicę swojego powstania. Dokładnie 6 stycznia 1926 r. w Berlinie uruchomiono Deutsche Luft Hansa AG poprzez połączenie Deutscher Aero Lloyd i Junkers Luftverkehr. Pierwszy lot nowej linii lotniczej odbył się 6 kwietnia 1926 r.
Przez wiele lat pojawiały się pytania dotyczące losu Lockheeda L-1649A Starliner N7361C - samolotu, w który Lufthansa zainwestowała znaczne środki, aby przywrócić go do stanu zdatności do lotu, a następnie anulowała projekt na końcowym etapie. Prawie sześć lat temu Lufthansa ogłosiła zakończenie swojego ambitnego projektu Super Star. Wkrótce potem w dużej mierze odrestaurowany samolot został przetransportowany z USA do Niemiec i był przechowywany w hangarze w Bremie.
Spółka Lufthansa Super Star GmbH (LSSG) została założona w 2015 roku w celu przywrócenia „Super Star” do stanu lotnego. Zadanie remontu samolotów L-1649A powierzono firmie Lufthansa Technik. LSSG, spółka stowarzyszona Lufthansa Commercial Holding (spółka zależna Deutsche Lufthansa AG), nadzorowała prace renowacyjne w Auburn w stanie Maine w USA. Dawny samolot o rejestracji N7316C (c/n 1018), pierwotnie dostarczony do TWA w 1957 r., który ostatni lot odbył 9 listopada 1983 r., przeszedł długą podróż remontową.
Lufthansa rozpoczęła renowację samolotu w 2008 r. w swoim zakładzie w Auburn, z ambitnym celem przywrócenia go do stanu zdatnego do lotu. Jednak po dekadzie prac i zainwestowaniu ponad 150 milionów euro, projekt został przerwany w 2018 r. W następnym roku samolot został przetransportowany do Bremy w Niemczech, gdzie był przechowywany przed przeniesieniem do Paderborn w lutym 2021 r. Ostatecznie w październiku 2023 r. został przetransportowany do bazy Lufthansa Technik w Hamburgu w celu dalszego montażu i konserwacji. Dodatkowo Fundacja Deutsche Lufthansa Berlin nawiązała współpracę z Lufthansa Technik, aby wesprzeć ten projekt.
- Dzisiejszy dzień jest kamieniem milowym, ponieważ wraz z Lufthansa Group z dumą zaprezentowaliśmy starannie zmontowany samolot Lockheed L-1649A Super Star w naszej siedzibie w Hamburgu. Po raz pierwszy od dziesięcioleci ten kultowy samolot długodystansowy wytoczył się z hangaru na własnym podwoziu i wjechał na naszą płytę postojową - moment lotniczej nostalgii rozpalił powszechne emocje. Zespół 15 mechaników, obejmujący wiele pokoleń, pracował niestrudzenie przez ostatni rok, aby przywrócić temu samolotowi piękno. Ich wiedza i poświęcenie sprawiły, że precyzyjny ponowny montaż dużych elementów - takich jak kadłub, skrzydła i kultowy potrójny statecznik - stał się rzeczywistością. W październiku 2023 r. komponenty te dotarły do Hamburga wraz z 292 drewnianymi skrzyniami z mniejszymi częściami - można przeczytać w oświadczeniu Lufthansa Technik.
Warto także dodać, że jedną z wyróżniających się podczas renowacji prac jest kokpit tej maszyny. Został on przywrócony tak wiernie, jak to możliwe, do oryginalnego stanu z lat 1950. Oświetlenie i elementy sterujące są w pełni funkcjonalne, a stery i klapy można przesuwać za pomocą linek, co jest hołdem dla wyjątkowej inżynierii tamtych czasów.
W Lufthansie od końca lat 50-tych XX wiekuW 1957 r. Lockheed L-1649 Super Star dołączył do floty Lufthansy, wprowadzając klasę Senator jako szczyt luksusowych podróży lotniczych. Samolot był wykorzystywany głównie na trasach transatlantyckich do Nowego Jorku, oferując loty bez międzylądowania trwające do 17 godzin. L-1649 napędzany czterema silnikami tłokowymi, oznaczał koniec ery klasycznych samolotów śmigłowych na trasach północnoatlantyckich. Hamburg służył zarówno jako punkt startowy dla tych lotów, jak i baza serwisowa, co czyni go odpowiednią lokalizacją dla ostatniej prezentacji.
Kolejne krokiW najbliższych tygodniach samolot zostanie rozebrany na duże segmenty i przetransportowany na lotnisko Münster/Osnabrück w celu malowania. W lipcu br. samolot zostanie przemalowany na oryginalne barwy Lufthansy z okresu dostawy. Po malowaniu Lockheed Super Star ma przybyć do Frankfurtu w październiku 2025 r. Następnie zostanie zaprezentowany na 100. rocznicę Lufthansy wiosną 2026 r. Samolot stanie się centralnym elementem nowego centrum konferencyjnego i dla zwiedzających Lufthansa Group, dzieląc centrum uwagi z legendarnym Junkersem Ju 52 D-AQUI. Dzięki szklanej fasadzie oba eksponaty będą bardzo dobrze widoczne dla zwiedzających.
Odrestaurowanie i montaż samolotu Lockheed L-1649A oznacza powrót do należnego mu miejsca w historii lotnictwa. Choć samolot nie wzbije się już w przestworza, jego obecność będzie świadectwem złotej ery podróży transatlantyckich i pionierskiego ducha Lufthansy w tamtych czasach.
L-1049/L-1649Lockheed L-1049 Super Constellation, to amerykański samolot należący do rodziny maszyn Lockheed Constellation. Samolot ten był potocznie nazywany Super Connie. L-1049 był odpowiedzią Lockheeda na udany samolot pasażerski Douglas DC-6. Po raz pierwszy został oblatany w 1950 r. i był produkowany zarówno w wersji pasażerskiej jak i wojskowej dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych jako WV / R7V oraz Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych jako C-121. Ogólnie seryjna produkcja samolotów miała miejsce w latach 1951-1958 i zbudowano 259 egzemplarzy komercyjnych oraz 320 sztuk z przeznaczeniem dla wojska.
Natomiast Lockheed L-1649 Starliner to ostatni model z linii samolotów pasażerskich Lockheed Constellation. Napędzany czterema silnikami Wright R-3350 Turbo-compound, był budowany w zakładach Lockheeda w Burbank w Kalifornii w latach 1956-1958. Wraz z prototypem zbudowano 44 takie samoloty, a ich użytkownikami były trzy linie lotnicze Trans World Airlines, Air France oraz Lufthansa.