Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?
fot. Frankfurt Airport
Lufthansa otrzymała od włoskiego rządu wydłużenie okresu potrzebnego na finalizację zakupu 50-proc. pakietu akcji w ITA Airways. W późniejszej fazie, niemieckie linie staną się pełnym właścicielem włoskiego flagowca, który zastąpił Alitalię, który tak jak swój poprzednik, notuje setki milionów euro strat. Czy oprócz zakupu ITA Airways, Lufthansa przejmie narodowe linie lotnicze Portugalii? Taką opcję popiera portugalski premier, lecz nasuwa się pytanie, czy zgodę na taką transakcję wyda Komisja Europejska. Jeśli tak, Lufthansa stałaby się praktycznie monopolistą europejskiego rynku lotniczego.

Jak informuje agencja Reutera, anonimowe źródło bliskie transakcji potwierdziło, że włoskie Ministerstwo Skarbu zgodziło się przedłużyć negocjacje translacyjne z Lufthansą do 12 maja. Rozmowy mają przebiegać „w sposób konstruktywny”, ale potrzebny jest dodatkowy czas na dopracowanie szczegółów.

Teoretyczne łatwa transakcja okazuje się być bardziej trudniejsza do przeprowadzenia niż pierwotnie niemiecki przewoźnik – właściciel takich linii lotniczych jak, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings oraz Swiss International Air Lines – i włoskie ministerstwo myślało. Transakcja jest skomplikowana, ponieważ wiąże się z przejęciem przez Lufthansę początkowo 40 proc. Udziałów, lecz od momentu przejęcia mniejszościowego pakietu akcji, zarząd niemieckiego przewoźnika ma „nieoficjalnie” zarządzać włoskimi liniami. W kolejnych latach Lufthansa ma przejąć pozostały pakiet akcji. Włoski rząd za sprzedaż 40 proc. udziałów chce otrzymać około 200 mln euro.

Strata ITA oznacza, że jest mniej warta?

Źródło Reutera wskazuje, że po opublikowaniu przez ITA Airwyas rocznych wyników Lufthansa nie jest w pełni przekonana, czy akcje są tyle warte. Włoskie linie odnotowały 486 mln euro straty netto. Dyrektor generalny Grupy Lufthansa, Carsten Spohr, potwierdził w zeszłym miesiącu, że „kolejne duże porozumienie, które musimy znaleźć, dotyczy ceny odzwierciedlającej straty ITA”, może to być jedna z ostatnich przeszkód do pokonania i w związku z tym okres negocjacji został wydłużony.

W rozmowie z Milano Finanza premier Włoch, Giorgia Meloni, potwierdziła, że chociaż poczyniono postępy w negocjacjach, Lufthansa musi zagwarantować, że włoskie interesy gospodarcze pozostaną w centrum jej planów dotyczących przynoszącej straty ITA Airways. Wiadomość ta nadeszła niecały tydzień po tym, jak prezes ITA, Antonino Turicchi, powiedział dziennikarzom na konferencji, że główne elementy przejęcia zostały już sfinalizowane i wkrótce należy spodziewać się oficjalnego komunikatu.

Nawet jeśli Lufthansa i ITA dojdą do porozumienia w sprawie sprzedaży akcji w nadchodzących tygodniach, to czy translacja dojdzie do skutku, będzie zależało zarówno od krajowych, jak i europejskich regulatorów antymonopolowych. Dyrektor generalny Lufthansy jest nieugięty w sprawie przejęcia włoskiego przewoźnika, gdyż uważa, że zakup ITA Airways będzie dobry dla konkurencji we Włoszech, zauważając, że rynek włoski jest zdominowany przez zagranicznych tanich przewoźników, takich jak Ryanair, który ma aż 40-proc. udziału w rynku. Spohr stwierdził w rozmowie z „Aviation Week”, że spodziewa się, że „Komisja Europejska rozumie, że przynależność ITA do Grupy Lufthansy zwiększy konkurencję we Włoszech, a nie ją zmniejszy”.

TAP Air Portugal również trafi pod skrzydła Lufthansy?

Flagowy przewoźnik Portugalii jest obecnie w trakcie prywatyzacji i szuka wśród europejskich grup lotniczych potencjalnych kupców. TAP Air Portugal jest obecnie w całości własnością państwa. Linie są na ukończeniu procesu restrukturyzacji, który został zatwierdzony przez Komisję Europejską. Lizbona przekazała przewoźnikowi w ramach planu ratunkowego 3,2 miliarda euro. Portugalscy urzędnicy wcześniej oświadczyli, że byliby otwarci na dyskusję na temat całościowej lub częściowej inwestycji w linie lotnicze, gdy powrócą ona do rentowności.

W ostatnim czasie premier Portugalii, António Costa, zapowiedział, że wkrótce rozpocznie się proces prywatyzacji TAP Air Portugal. Na konferencji prasowej w São Bento, podczas wizyty kanclerza Niemiec, Olafa Scholza, portugalski premier odpowiadał na pytania dziennikarzy dotyczące możliwości wejścia TAP Air Portugal do Grupy Lufthansy. Costa potwierdził, że rząd wkrótce rozpocznie proces prywatyzacyjny, a kilka firm już wyraziło zainteresowanie. Jedną z tych firm ma być Lufthansa.

Zainteresowanie Grupy Lufthansy TAP-em sięga kilku lat wstecz. Niemieckie linie po raz pierwszy wyraziły swoje zainteresowanie w 2020 r., tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 i prowadziły negocjacje z prywatnym akcjonariuszem TAP-u w celu przejęcia jego pakietu akcji. W zeszłym miesiącu niemiecka firma potwierdziła zainteresowanie portugalskimi liniami, jako podmiotem, który będzie podlegał fuzji bądź przejęciu.

Niemiecki kanclerz zaznaczył na konferencji prasowej, że jego wrażenie jest takie, że "coś tu do siebie pasuje, ale zobaczymy, jak to wyjdzie". António Costa, odpowiadając na to samo pytanie, podkreślił, że obowiązek państwo portugalskie ma obowiązek przeprowadzić przejrzysty procesu prywatyzacji, a Lufthansa wydaje się być idealnym partnerem. – Oczywiście Lufthansa jest bardzo mile widziana, to świetne linie lotnicze. Posiadają wysoce komplementarną strategię w stosunku do hubu TAP-u e Lizbonie. Jednak wszyscy są w tym samym punkcie na linii startu – wyznał Costa.

Czy Komisja Europejska da zielone światło?

Jeśli europejski rynek lotniczy doświadczy przejęcia przez Lufthansę portugalskich narodowych linii lotniczych, będzie to dość ciekawy kazus, jeśli chodzi o zachowanie europejskiego regulatora antymonopolowego. Do tej pory Komisja Europejska jednogłośnie wskazywała, że w Unii Europejskiej poszanowanie zasady wolnego rynku i konkurencji jest najważniejsze. Potem, ta sama Komisja,
zezwalała na zakup przez Lufthansę narodowych linii w Austrii, Belgii czy Szwajcarii, co spowodowało znaczy wzrost cen biletów lotniczych w tych krajach.

Zielone światło na przejęcie przez Lufthansę, na początku ITA Airways, a później TAP Air Portugal, spowoduje, że wolnego rynku na przewozach lotniczych Europa – Ameryka Południowa nie będzie praktycznej konkurencji. Siatka połączeń TAP-u w Brazylii jest największym aktywem dla Lufthansy. Holding Air France-KLM oferuje loty tylko do trzech brazylijskich miast. Portugalskie linie ze swojego lizbońskiego hubu latają do aż 11 destynacji w największym państwie południowej Ameryki.

Jeśli plany się ziszczą, regulatorzy wydadzą zgody, słowa Michaela O’Leary’ego o specjalnym traktowaniu Lufthansy przez Komisję Europejską staną się prawdą i nic nie będzie mogło temu zaprzeczyć. A zasada wolnego rynku i występowania konkurencji będzie tylko martwym przepisem prawnym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

airHaifa: Latające rakiety zmieniają plany startu

Pasażer i linie lotnicze

airHaifa: Latające rakiety zmieniają plany startu

Mateusz Kieruzal 27 września 2024

Icelandair poleci do Nashville. Linia ropoczyna współpracę z Southwest Airlines

Pasażer i linie lotnicze

KLM doleci zimą do 155 miast na świecie, w tym do pięciu z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lufthansa przejmie TAP?

Biznes i przemysł

Lufthansa przejmie TAP?

Mateusz Kieruzal 04 września 2024

TAP wznowiły loty z Madery do stolicy Wenezueli

Pasażer i linie lotnicze

TAP wznowiły loty z Madery do stolicy Wenezueli

Rafał Dybiński 18 czerwca 2024

Portugalski TAP z zyskiem 177 mln euro. Niepewna prywatyzacja

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

airHaifa: Latające rakiety zmieniają plany startu

Pasażer i linie lotnicze

airHaifa: Latające rakiety zmieniają plany startu

Mateusz Kieruzal 27 września 2024

Icelandair poleci do Nashville. Linia ropoczyna współpracę z Southwest Airlines

Pasażer i linie lotnicze

KLM doleci zimą do 155 miast na świecie, w tym do pięciu z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lufthansa przejmie TAP?

Biznes i przemysł

Lufthansa przejmie TAP?

Mateusz Kieruzal 04 września 2024

TAP wznowiły loty z Madery do stolicy Wenezueli

Pasażer i linie lotnicze

TAP wznowiły loty z Madery do stolicy Wenezueli

Rafał Dybiński 18 czerwca 2024

Portugalski TAP z zyskiem 177 mln euro. Niepewna prywatyzacja

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5