Grupa Lufthansy przerzuci na pasażerów wzrost kosztów, który jest wywołany zaostrzeniem przez Unię Europejską przepisów klimatycznych. W wyniku „Zielonego Ładu” bilety lotnicze na rejsy liniami-spółkami z niemieckiej grupy lotniczej wzrosną nawet o ponad 300 złotych.
Branża lotnicza to system naczyń połączonych. Jeśli jeden element ekosystemu jest zakłócony, to rzutuje to negatywnie na pozostałe podmioty. Branża jest wrażliwa na wszelakie zawirowania, lecz na radarze pojawił się kolejny problem, który pośrednio dotknie linie lotnicze, a bezpośrednio pasażerów. Wpływ będzie niestety negatywny.
Unijna ekopolityka
Unia Europejska zaostrza przepisy klimatyczny, tak aby dzięki „Zielonemu Ładowi” stać się regionem neutralnym środowiskowo. Do 2050 roku emisje dwutlenku węgla mają spaść praktycznie do zera. Tak wyśrubowany cel wiąże się z dużymi wydatkami, które nie ominą m.in. linii lotniczych – głównego podmiotu całej branży.
Przewoźnicy zostali zmuszeni do zakupu większej ilości zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) czy uprawnień do emisji. Unijni operatorzy muszą się również zmagać z kolejnymi wyśrubowanymi regulacjami prawnymi, które mają chronić środowisko, jak również brać czynny udział w programach offsetowych i redukujących poziom emisji dwutlenku węgla. W tym przypadku, po wielu miesiącach negocjacji, porozumiano się, aby obowiązywał jeden system: CORSIA – stworzony przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, a nie dwa różne.
Za ekologię zapłacą pasażerowie
Grupa Lufthansa postanowiła, że w wyniku działań Brukseli, które windują koszty stałe, konieczne jest podniesienie cen biletów lotniczych, tak aby złagodzone zostały negatywne skutki unijnej polityki dla finansów przewoźnika. Lotniczy koncern wprowadza „opłatę z tytułu kosztów środowiskowych”, której efektem będzie wzrost cen biletów lotniczych nawet o 72 euro (około 310 złotych).
Dopłata za „koszty ochrony środowiska” dotyczy wszystkich lotów sprzedawanych i obsługiwanych przez Grupę Lufthansa z 27 krajów Unii Europejskiej, a także Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Wysokość dopłaty różni się w zależności od trasy lotu, i taryfy, i wynosi od jednego euro do 72 euro. Dopłata jest naliczana w przypadku wszystkich biletów wystawionych po 26 czerwca i będzie obowiązywać w przypadku rejsów rozpoczynających się od 1 stycznia 2025 r.
Zarząd Grupy Lufthansy wskazuje, że implementacja nowej opłaty jest konieczna, gdyż Austrian Airlines, Brussels Airlines, eurowings, Discover Airlines, Lufthansa i Swiss International Air Lines nie są w stanie samodzielnie udźwignąć sukcesywnie rosnących dodatkowych kosztów wynikających z wymogów regulacyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.