Dyrektor finansowy Lufthansy ostrzegł, że stworzenie z ITA Airways rentownego przewoźnika zajmie długi czas. Władze niemieckich linii są przekonane, że tylko one są w stanie doprowadzić do końca konsolidację europejskiej branży lotniczej.
– Lufthansa ma zdolność przejmowania inne linie lotnicze, nawet wtedy, gdy będzie przeprowadzała restrukturyzację w przynoszącym straty włoskim przewoźniku [ITA Airways, od red.] – powiedział Remco Steenbergen, dyrektor finansowy grupy Lufthansa, w wywiadzie dla agencji Bloomberga.
Niemieckie linie są bardzo bliskie finalizacji nabycia mniejszościowego pakietu udziałów w ITA Airways. Zakup akcji narodowych włoskich linii, które są następcą Alitalii, spowoduje uzyskanie bezpośredniego dostępu do jednego z największych europejskich rynków lotniczych, a co za tym idzie, możliwości dyktowania wysokich cen przelotów na lukratywnych, jeśli chodzi o ilość pasażerów transferowych, ale także point-to-point, trasach.
Przejęcie pełnej kontroli nad włoskim operatorem ma nastąpić w dwóch fazach. Nabycie w najbliższym czasie 40-proc. udziałów ma pomóc w złagodzeniu ryzyka, jakie pojawia się zwykle w przypadku wchłaniania nierentownych aktywów. Tak jest w przypadku włoskich narodowych linii lotniczych.
ITA Airwyas jak Alitalia
Kazus Aliatlii dobitnie pokazuje, że udzielane co kilka miesięcy wielomiliardowe dotacje państwowe nie gwarantują wyjścia z kryzysu, czy prowadzenia dochodowego biznesu. Działanie jest wręcz odwrotne. Przedsiębiorstwo zamiast zmniejszać poziom zadłużenia, powiększa go. – Mamy mało czasu – stwierdził Steenbergen. – Wszystkie zaangażowane strony wiedzą, że zajmuje to trochę czasu — dodał Steenbergen, mając na myśli przekształcenie przekształcenia ITA Airways w dochodową firmę. – Razem [z włoskim rządem, od red.] nakreśliliśmy jasną drogę do osiągnięcia tego celu – wyznał dyrektor finansowy Lufthansy.
Steenbergen powiedział, że baza kosztowa ITA Airways dramatycznie się skurczyła, a dodanie włoskiej linii lotniczej do globalnego systemu sprzedaży biletów lotniczych w ramach grupy Lufthansa spowoduje wzrost przychodów, który pomoże odwrócić sytuację. Włosi flagowy operator, osiągając przychody w wysokości 1,5 mld euro, odnotował stratę netto prawie pół miliarda euro. Wskaźnik EBITDA, na 31 grudnia 2022 r., wyniósł minus 338 mln euro. Jeśli weźmie się pod uwagę siatkę połączeń, ilość lotów, samolotów, znaczne zmniejszenie kosztów stałych np. poprzez zmianę form leasingu samolotów dochodzi się do wniosku, że zanotowana strata jest wysoka, choć mniejsza niż zakładano w planie finansowy na zeszły rok. Warto podkreślić, że ITA otrzymała od włoskiego rządu wsparcie finansowe.
Podróże służbowe wciąż poniżej poziomu sprzed pandemii
Historycznie znaczące źródło przychodów dla Lufthansy wciąż pozostaje poniżej poziomu z 2019 roku. Firmy w całych Niemczech i na świecie wciąż rezygnują z lotniczych podróży służbowych. Ten segment podróży osiągnął w pierwszym kwartale poziom 60 proc. w porównaniu do rekordowego pod tym względem 2019 r., Niektóre z największych niemieckich firm, w tym Siemens i Volkswagen, powiedziały, że ograniczają lotnicze podróże swoich pracowników, aby obniżyć ilość emitowanego dwutlenku węgla emisje i koszty stałe.
Jak wskazuje Steenbergen zmiana ta przyniosła korzyści podróżującym w celach wypoczynkowych, gdyż Ci mogą zajmować niesprzedane miejsca premium. Dyrektor finansowy zwrócił w wywiadzie również uwagę na większe zapotrzebowanie na podróże premium ze strony klientów podróżujących w celach rekreacyjnych, którzy wcześniej nigdy nie wybierali podróży w klasach wyższych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.