Prawie trzy lata wcześniej niż planowano, Lufthansa wycofa swoje airbusy A340-600. Początkowo plany niemieckiej linii wskazywały na 2028 r., jak w przypadku innych czterosilnikowców, ale teraz wiadomo, że stanie się to już w przyszłym roku. W oświadczeniu opublikowanym przez portal ch-aviation.com, rzecznik Lufthansy potwierdził, że flota A340-600 zostanie wyłączona z eksploatacji z początkiem sezonu zimowego 2025/26.
Jak już wcześniej informowaliśmy, do 2028 r. Lufthansa uporządkuje swoją flotę szerokokadłubową i wycofa cztery typy maszyn. Po wspomnianym roku flota ma składać się tylko z sześciu typów samolotów i będą to airbusy A330-300, A350-900/1000 i A380 oraz boeingi B747-8I, B777-9X oraz B787-9. Pisaliśmy o tym w artykule „
Do 2028 r. Lufthansa uporządkuje flotę szerokokadłubową”.
Stopniowe wycofywanie A340-600
W porównaniu do obecnego zimowego rozkładu, Lufthansa planuje stopniową redukcję lotów A340-600 od początku 2025 r. aż do rozkładu letniego. Całkowite wycofanie tego typu samolotu spodziewane jest pod koniec października przyszłego roku.
Obecnie Lufthansa w swojej flocie posiada jeszcze 17 airbusów A340-600, z czego 10 jest aktywnych, dzięki czemu jest największym użytkownikiem airbusów A340-600 na świecie. Zostaną one zastąpione przez 10 A350-1000 zamówionych w 2023 r., których dostawy rozpoczną się w 2026 r. Łącznie przez flotę przewoźnika przewinęły się 24 maszyny tego typu. 14 z nich odeszło z floty w latach 2017-2020: siedem wciąż stoi na lotnisku Teruel, a kolejnych siedem zostało rozebranych.
Zgodnie z letnim rozkładem lotów Lufthansy na 2025 rok, airbusy A380 będą nadal obsługiwał trasy łączące Monachium z kluczowymi miastami w Stanach Zjednoczonych, w tym Bostonem, Nowym Jorkiem, Waszyngtonem i Los Angeles, a także w Indiach - Delhi.
Airbusy A340Program Airbus A340 ruszył w 1987 roku. Pierwszy A340 wzbił się w powietrze w kwietniu 1992 roku. W 1993 roku ustanowił rekord najdłuższego lotu bez międzylądowania, pokonując dystans pomiędzy Paryżem i nowozelandzkim Auckland. Dwusilnikowy boeing B777 został wprowadzony na rynek dwa lata później. Mógł zabrać tyle samo pasażerów, ale zużywał zdecydowanie mniej paliwa.
Pierwszym klientem i odbiorcą A340 była właśnie niemiecka Lufthansa. Początkowo samolot produkowano w wariantach -200 i -300. Natomiast w 2001 r. Airbus certyfikował wariant -600, który był najdłuższym komercyjnym samolotem świata (w 2011 r. stracił to miano na rzecz B747-8I). Rok później do służby wszedł wariant -500, który wtedy dysponował największym zasięgiem spośród wszystkich maszyn pasażerskich (do momentu wprowadzenia wersji B777-200LR). Wszystkie airbusy A340 posiadają cztery silniki odrzutowe. Warianty -200 i -300 były napędzane jednostkami produkcji CFM International. W nowszych wariantach montowane były silniki Rolls-Royce Trent 500.
Airbus do 2011 r. przyjął zamówienia na 377 samoloty rodziny A340, z czego wszystkie zostały dostarczone do 2012 r. Obecnie we flotach przewoźników znajdują się 193 airbusy A340. Według danych Airbusa najwięcej tych czterosilnikowców lata jako samoloty prywatne, biznesowe i rządowe (69 sztuk). Natomiast we flotach przewoźników komercyjnych najwięcej posiada Lufthansa (34 sztuki), Mahan Air (11 sztuk) oraz Edelweiss (5 sztuk).
Ostatecznie w listopadzie 2011 r. Airbus oficjalnie ogłosił, że rezygnuje z produkcji czterosilnikowych A340, bo samolot ten przegrał rywalizację z boeingiem 777, który we wspomnianym roku pobił rekord liczby sprzedanych samolotów (182 sztuki).
Flota szerokokadłubowa LHObecnie flotę szerokokadłubową grupy Lufthansa tworzy 210 samolotów: trzy airbusy A330-200, 43 A330-300, 26 A340-300, 10 A340-600, 31 A350-900, osiem A380, osiem boeingów B747-400, 19 B747-8I, trzy B767-300ER, sześć B777-300ER, 12 B777-300ER, 34 B777F oraz siedem B787-9.
Grupa LH oczekuje na dostawę 99 samolotów dalekodystansowych: 28 airbusów A350-900, 10 A350-1000, 20 boeingów B777-9X, siedmiu B777-8F oraz 34 B787-9 Dreamliner.