Lufthansa Technik (LHT), spółka zależna niemieckiej grupy lotniczej Lufthansy, świadcząca usługi konserwacji, kompletacji, napraw i remontów statków powietrznych oraz usługi konserwacyjne, naprawcze i MRO silników i podzespołów, z powodu nałożonych na Rosję sankcji, kończy współprace z kilkunastoma rosyjskimi liniami lotniczymi, z którymi wiązały ją kontrakty.
Ponieważ sankcje związane z
rosyjską agresją militarną na Ukrainę nie tylko uniemożliwiają rosyjskim samolotom lądowanie w Niemczech, ale także oprócz eksportu samolotów i części zamiennych zakazują one również europejskim firmom świadczenia usług naprawczych i konserwacyjnych dla rosyjskich linii lotniczych. Ma to znacznie większe konsekwencje dla Lufthansy Technik niż tylko utrata zamówienia na jeden silnik od jednego z rosyjskich przewoźników.
– Wraz z wejściem w życie amerykańskich sankcji, mających na celu powstrzymanie eksportu produktów high-tech oraz sankcji UE na sektor transportowy w Rosji, Lufthansa Technik wstrzymała wszystkie usługi dla swoich rosyjskich klientów – powiedział rzecznik Lufthansa Technik. Obecnie spółka „techniczna” ma kontrakty z kilkunastoma liniami lotniczymi w Rosji. Przerwanie świadczenia usług dotknie kilkaset samolotów wykonujących loty dla rosyjskich linii.
Lufthansa Technik ma długą historię współpracy z rosyjskimi liniami lotniczymi, wypracowała szereg bliskich partnerstw z przewoźnikami w Rosji i ramach Wspólnoty Niepodległych Państw. Dobrym przykładem jest wieloletnia współpraca Aeroflotu z Lufthansą Technik, która do teraz, trwała ponad 25 lat. Wsparcie dla Ural Airlines datuje się od 2006 roku, kiedy przewoźnik dodał do swojej floty pierwszego airbusa A320.
Umowy z kilkunastoma liniami lotniczymiW 2019 roku – czyli przed pandemią COVID-19 – Lufthansa Technik wygenerowała sprzedaż z rosyjskimi klientami na poziomie około 240 milionów euro. Firma powołała teraz grupę zadaniową, która zajmuje się skutkami wprowadzonych lub ogłoszonych sankcji i organizuje realizację wytycznych politycznych.
Aerofłlot podpisał w 2019 roku ze spółką Lufthansy kompleksową konserwację całej floty samolotów z rodziny A320. Zgodnie zapisami umownymi usługi obejmowały przeglądy, naprawy i przeglądy wszystkich części komponentów lotniczych (ARC – Airframe Related Components), w tym usługi modyfikacji.
Spółka poinformowała późną jesienią 2021 roku, że rozszerzyła współpracę z liniami lotniczymi Rossija Airlines, które w 75 proc. należą do flagowych linii lotniczych z Rosji – Aerofłotu, a w 25 proc. do Federacji Rosyjskiej. Do połowy 2022 roku cztery silniki typu CFM56-5B miały zostać poddane przeglądowi w warsztacie silnikowym mieszczącym się w Hamburgu. W związku z sankcjami nałożonymi przez Unię Europejską względem Rosji, umowa nie zostanie wypełniona.
Ural Airlines, czwarty co do wielkości przewoźnik pasażerski w Rosji, zlecił Lufthansa Technik zapewnienie wsparcia w zakresie komponentów dla swoich nowych samolotów typu boeing 737 MAX, a także wsparcie techniczne airbusów A320neo, która linie dodały do swojej floty.
Umowa stanowiła, że usługi konserwacji, naprawy i remontów komponentów są wykonywane w ramach umowy Total Component Support (TCS) i są uzupełniane usługami łączonymi. Głowna baza przewoźnika znajdująca się na lotnisku w Jekaterynburgu została odpowiednio zaopatrzona w komponenty do nowych typów samolotów. Naprawy podzespołów były wykonywane w ramach sieci LHT, głównie w jej zakładzie w Hamburgu.
Rosyjski przewoźnik Red Wings Airlines zlecił w 2020 roku Lufthansie Technik zapewnienie szerokiego wsparcia dla rozwijającej się floty samolotów wąskokadłubowych produkcji Airbusa. W ramach sześcioletniego kontraktu z moskiewskimi liniami lotniczymi Red Wings Airlines, LHT ma obsługiwać silniki IAE V2500 i CFM56-5B zamontowane w airbusach przewoźnika, zapewniając pełen zakres usług silnikowych, w tym monitorowanie stanu silnika. Firma miała również konserwować podwozia floty samolotów Red Wings składającej się z ośmiu airbusów A320 i czterech A321.
W 2020 roku przedłużono trwającą wtedy dekadę współpracę ze Smartavią, prywatnymi regionalnymi liniami lotniczymi, które wcześniej były zarejestrowane pod nazwą Nordavia Airlines. Podpisano długoterminową umowę obejmującą usługi techniczne dla boeingów B737. Zgodnie z warunkami umowy LHT dostarczała części zamienne do boeingów zbazowanych w Archangielsku. Nowa umowa zapewniła Smartavii gwarantowany dostęp do komponentów i puli części zamiennych. Docelowo to kompleksowe wsparcie miało pozwolić regionalnemu przewoźnikowi zwiększyć tempo odnawiania floty, rozbudować siatkę połączeń oraz podnieść poziom obsługi pasażerów.
W innej umowie frachtowe linie lotnicze AirBridgeCargo, które są częścią rosyjskiej grupy Wołga-Dniepr, zleciły Lufthansa Technik świadczenie usług w zakresie komponentów dla floty swoich frachtowców – boeingów B747-400. Zgodnie z długoterminową umową TCS, niemiecki dostawca usług MRO miał wspierać największą rosyjską linię lotniczą cargo poprzez łączenie komponentów i usługi leasingu. Kontrakt obejmował serwis sześciu B747-400F. Spółka Lufthansy zajmująca się przeglądami technicznymi miała świadczyć kompleksowe usługi w zakresie podzespołów obejmujące listę około 1400 części, w tym indywidualne usługi leasingu podzespołów.
Moskiewski oddział Lufthansa Technik zajmuje się głównie serwisem podzespołów i silników dla rosyjskich linii lotniczych. Rzecznik powiedział, że usługi obsługi technicznej samolotów odgrywają jedynie niewielką rolę. Lufthansa Technik Vostok Services zatrudniająca około 40 pracowników ma swoją siedzibę w stolicy Federacji – Moskwie. Oddział jest odpowiedzialny za wsparcie materiałowe i komponentowe dla ponad 300 samolotów różnych klientów cywilnych z Rosji i krajów należących do Wspólnoty Niepodległych Państw.
Lufthansa Technik świadczyła również usługi łączenia określonych komponentów, takich jak odwracacze ciągu, osłony wlotowe i osłony wentylatorów. Ponadto na moskiewskim międzynarodowym lotnisku Szeremietiewo utworzono ekskluzywną bazę obsługi dla Aerofłotu. Świadczenie tych usług rozpoczęło się w grudniu 2018 roku.